Hej.
I Februari köpte jag en bostadsrätt(2:a) som är bygg 1949. Bor högst upp på 3:e våningen.
Mitt i köket har jag en vägg som jag tänkte riva.
Jag anlitade byggfirma och dom var 95% säkra på att väggen inte var bärande.
När dom fick reda på att väggen innehöll lite rödtegel då blev det 100%.
Det som gör mig osäker är att dom inte visste vad väggen var gjord av. Det kunde antigen vara lättbetong eller annat mix. Jag bifogar bilder så ni kan se. OBS: var ganska enkelt och borra igenom väggen.
Väggen är putsad med ca 2cm på varje sida!
Känner ni till det som finns i väggen?
Tror ni att väggen är bärande?
Kan taket rasa ner om jag river väggen?
Tack i förhand
I Februari köpte jag en bostadsrätt(2:a) som är bygg 1949. Bor högst upp på 3:e våningen.
Mitt i köket har jag en vägg som jag tänkte riva.
Jag anlitade byggfirma och dom var 95% säkra på att väggen inte var bärande.
När dom fick reda på att väggen innehöll lite rödtegel då blev det 100%.
Det som gör mig osäker är att dom inte visste vad väggen var gjord av. Det kunde antigen vara lättbetong eller annat mix. Jag bifogar bilder så ni kan se. OBS: var ganska enkelt och borra igenom väggen.
Väggen är putsad med ca 2cm på varje sida!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känner ni till det som finns i väggen?
Tror ni att väggen är bärande?
Kan taket rasa ner om jag river väggen?
Tack i förhand
Väggen ser ej ut att vara bärande, den är väl max 10-12cm tjock inklusive puts. Däremot så kan taket vara putsat mot väggen så risken finns att det släpper något, i varje fall finns ingen puts över vägg mot tak så där får du laga i alternativt regla upp taket och sätta gips/panel huntonit. Då kan du även passa på att sätta ledspotar som i te behöver så mycket luft ovanför !
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 846 inlägg
När det gäller om väggen är bärande så borde detta gå att få reda på av föreningen.
Men detta ser ut som mina icke-bärande väggar i lägenheten som är från 55. Man gjöt en platta av "tegelspill" från bygget som man sedan reste som innerväggar.
Men detta ser ut som mina icke-bärande väggar i lägenheten som är från 55. Man gjöt en platta av "tegelspill" från bygget som man sedan reste som innerväggar.
Tackar för detta. Jag bor i ett hus från 1936 och ditt inlägg förklarar innerväggarnas varierande innehåll.13th Marine skrev:
Klicka här för att svara