KnockOnWood skrev:
Med trall förstår jag tryckimpregnerat som man lägger altangolv med.
Varför vara så konventionell?
Jag har just använt en massa lärktrall. Den har inte tryckts med annat än vad lärken själv har producerat.
Och snart skall jag starta en tråd om ektrall - den är också ren som en barnrumpa.

SBH skrev:
jag skulle säga då att värmen eller kyla ändrar fukten i träet. så det är egentligen inte temperaturen ändå
Det här handlar inte om tyckande, det är fysik. Krympning och svällning p.g.a. fukt och temperatur är två olika saker. Sen att svällning p.g.a. relativ fuktighet är beroende av temperatur är en annan sak, men beroendet gäller inte omvänt. En stålstav binder ju t.ex. ingen fukt, men blir ändå längre med ökad temperatur. Du har säkert hört talas om solkurvor på järnvägsspår. Det beror på detta. Jag har själv haft laborationer under min studietid där vi mätte detta för olika virkestyper.

Fast olika material ändrar ju storlek olika beroende på temperatur. Stålstången i fast fas blir större med ökande temperatur, vatten blir ca 10% större när temperaturen går under noll och det ändrar fas till is. Så det är nog inget enkelt samband i ett komplext material som trä. Jag hade inte blivit förvånad om fryst trä krymper när det tinar.

AskeHolst skrev:
Fast olika material ändrar ju storlek olika beroende på temperatur. Stålstången i fast fas blir större med ökande temperatur, vatten blir ca 10% större när temperaturen går under noll och det ändrar fas till is. Så det är nog inget enkelt samband i ett komplext material som trä. Jag hade inte blivit förvånad om fryst trä krymper när det tinar.
Sambandet är högst linjärt så länge du inte blandar in frysning och uttorkning då detta beror på vattenmängden. Längdutvidgningskoefficienten är enbart beroende av temperatur och varierar som sagt mellan olika fiberriktningar där den är som minst i längdriktning. Variationen är mellan 0,5-3 mm/mK

falkn skrev:
Sambandet är högst linjärt så länge du inte blandar in frysning och uttorkning då detta beror på vattenmängden.
Men då TS fråga handlar om fryst virke som tinas är det väl orimligt att inte ta höjd för frysning?

Har nu kollat träet jag köpt igår: det har krympt med ca. 0,5%. Intressant. Hade förväntning att den sväller.

Jag menar inte att den totala svällning/krympningen blir att träet ökar i storlek utan jag menar på att man bör skilja på de två processerna. Som jag skrev i första inlägget kommer det svälla p.g.a. att det blir varmare, men krympa p.g.a. att fukten torkas ut, förutsatt att det faktiskt är fuktigt från början. Har det legat ute en längre tid nu på vintern när det är torrt så ackumuleras inte särskilt stora mängder fukt. Trots att den relativa fuktigheten är stor så är mängden fukt (g/m3) väldigt liten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.