Hejsan alla kunniga. Jag sitter och går bet i mina funderingar ännu en gång.
Jag har ett valv in i v-rum. v-rummet skall nu renoveras och jag kommer fixa nya fina specialhyvlade foder runt dörrar och fönster (original har renoverats bort under årens lopp).
Valvet har dock ingen fodring. Bara naket s.a.s.
Antingen kapar jag det fyrkantigt då blir det lätt att klä in det i snyggt foder
Men desto mer jobb med den murade väggen, måste nog kolla byggnadsingenjör hållfastheten då också.
Rakt snyggare än valv, osäker själv.
Eller så försöker jag böja foder runt kurvningen antagligen i två delar med kloss i toppen.
Men hur gör man? Ånga/basa? Kapa många små snitt och böja sedan snygga till (tror jag ska trsta det på en bit med kap/ger sågen)? Fräsa fram en kurva i en mall?
Fodret är inte så nätt. Tacksam för alla tips
Med vänlig hälsning,
Jag har ett valv in i v-rum. v-rummet skall nu renoveras och jag kommer fixa nya fina specialhyvlade foder runt dörrar och fönster (original har renoverats bort under årens lopp).
Valvet har dock ingen fodring. Bara naket s.a.s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen kapar jag det fyrkantigt då blir det lätt att klä in det i snyggt foder
Rakt snyggare än valv, osäker själv.
Eller så försöker jag böja foder runt kurvningen antagligen i två delar med kloss i toppen.
Men hur gör man? Ånga/basa? Kapa många små snitt och böja sedan snygga till (tror jag ska trsta det på en bit med kap/ger sågen)? Fräsa fram en kurva i en mall?
Fodret är inte så nätt. Tacksam för alla tips
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med vänlig hälsning,
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Du kommer inte att kunna böja födret runt. ett mödosamt sätt att få till det är att fräsa ut ur en stor MDF-skiva med handöverfräs.
Fundera på att ta bort valvet. I trähus är valv inte alls bygtekniskt motiverade utan bata ett konstigt påhitt. Är det en murad vägg (även i valv-hörnen sas) så kan det ha en bärande funktion. Och då är det frågan om den ska ha ett foder av stetiska skäl. Det är ju ingen dörr där fodrete ska täckat något, springan mellan karm och vägg.
Fundera på att ta bort valvet. I trähus är valv inte alls bygtekniskt motiverade utan bata ett konstigt påhitt. Är det en murad vägg (även i valv-hörnen sas) så kan det ha en bärande funktion. Och då är det frågan om den ska ha ett foder av stetiska skäl. Det är ju ingen dörr där fodrete ska täckat något, springan mellan karm och vägg.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett sådant där valv är knappast "original".
De kom väl till sedan vi började åka till Mallåkra och Sydspanien på semester, och fick smak för morisk arkitektur.
Så vill du tillbaka till "original" så är det nog en rektangulär öppning du skall ha.
Det ordnas lätt med lite spån- eller gipsskiva och lite sandspackel.
Du skall alltså inte såga upp, utan fylla igen den övre rundade delen.
Påverkar inte hållfastheten alls.
De kom väl till sedan vi började åka till Mallåkra och Sydspanien på semester, och fick smak för morisk arkitektur.
Så vill du tillbaka till "original" så är det nog en rektangulär öppning du skall ha.
Det ordnas lätt med lite spån- eller gipsskiva och lite sandspackel.
Du skall alltså inte såga upp, utan fylla igen den övre rundade delen.
Påverkar inte hållfastheten alls.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Om valvet är monterat i efterhand i en redan befintlig dörröppning är det inte ens säkert att du måste hacka i teglet. oavsett så är mitt råd att ta bort det, inte särskilt snyggt med valv i mina ögon.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vill du verkligen behålla valvet och vill klä in det med foder så tror jag det enkaste (läs, minst omständiga) är att köpa fin plywood i tillräcklig tjocklek (minst 35 mm), troligen får du limma ihop 2 st 18mm. Sen får du sticksåga/fräsa ut den rundade formen ur en hel skiva. Sedan blir det en del fräsning för att få rätt profil, men det går!
Slipa och måla så kommer det bli snyggt, men det blir väldigt mycket jobb jämfört med en rektangulär öppning. Jag skulle antingen gjort om det till rektangulär öppning eller struntat i foder.
Slipa och måla så kommer det bli snyggt, men det blir väldigt mycket jobb jämfört med en rektangulär öppning. Jag skulle antingen gjort om det till rektangulär öppning eller struntat i foder.
Klicka här för att svara