Hej,

Har börjat få lite funderingar på att riva en innervägg. Är helt novis på detta med hållfasthet och konstruktion av hus så jag tänkte börja med att fråga här.

Bifogar två bilder på de ritningar jag har tillgång till, det är den rödmarkerade väggen som ska bort helt. Huset är byggt 1944. Mellan dessa två väggar finns idag inbyggda garderober, vilka ska bort och den kvarvarande väggen skall sättas igen. Är det risk att den markerade väggen är bärande eller är det bara att ta bort?
Ritning 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk till bilder:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/94504057/Ritning%201.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/94504057/Ritning%202.png

Det var knivig! Det är två parallela väggar som står där där det vanligtvis finns den bärande hjärteväggen. Takstolen ser ut att den behöver en bärande vägg i mitten. Det kan vara så att dina båda väggar tillsammans fyller den funktionen. Även väggen i fråga inte står över en källarvägg kan den ändå behövas.
En idé skulle vara att förstärka den vägg du inte vill riva så att den kan ta upp större last uppifrån och leda ned den till källarväggen. Kolla även på vinden om det finns en skarv i understa balken i takstolen (den som går tvärs från yttervägg till yttervägg).

Thomas_Blekinge skrev:
Det var knivig! Det är två parallela väggar som står där där det vanligtvis finns den bärande hjärteväggen. Takstolen ser ut att den behöver en bärande vägg i mitten. Det kan vara så att dina båda väggar tillsammans fyller den funktionen. Även väggen i fråga inte står över en källarvägg kan den ändå behövas.
En idé skulle vara att förstärka den vägg du inte vill riva så att den kan ta upp större last uppifrån och leda ned den till källarväggen. Kolla även på vinden om det finns en skarv i understa balken i takstolen (den som går tvärs från yttervägg till yttervägg).
Snabbt svar:)
Jag har som sagt väldigt dålig koll på detta med huskonstruktioner och hur laster ska fördelas och det blir inte bättre av att det är byggt -44 som man byggde då. Innan jag såg ritningarna så misstänkte jag att den väggen som skall vara kvar skulle vara bärande då den verkade gå mitt i huset samt över hjärtväggen i källaren. Men enligt ritningen är det ju inte helt centrerad i huset, så jag kom in lite på samma spår som dig att eventuellt båda väggarna behövs.

Ska upp på vinden och riva lite i sågspånet för att se hur det ser ut. Tack för tipset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.