oceanis skrev:
Och i TS fall så spelar det ingen större roll vad ditt svar blir för med de ingångsvärden TS givit så är det ju varken Siporex eller blåbetong TS borrat i.
Jag är helt enig med dig Oceanis. Det är helt och hållet OT att spekulera i blåbetong, radon, stendammslunga och andra hemskheter för TS del.
Men däremot så om huvudet är dumt och man dammar ner hela lägenheten så får man ju desto mer arbete att städa efteråt, det kan ju jag tycka skulle gräma en i grunden lat man ännu mer.(=mig själv om jag drabbats!!) ;)

Huset ligger i Lund. Byggt 63. Så kanske innerväggar av blåbetong?

Trissen skrev:
Huset ligger i Lund. Byggt 63. Så kanske innerväggar av blåbetong?
Vad får dig att tro det???

Om man nu mot förmodan skulle ha byggt det i lättbetong så fanns det väl ingen anledning att släpa materialet från Närke när man hade en lättbetongfabrik några kilometer från arbetsplatsen och där man definitivt inte använde alun i sin produktion.

Redigerat:
Siporexfabriken använde inte alun? Intressant. Så de flesta hus med blåbetong/alunskiffer finns alltså uppåt landet?

Var dom finns exakt placerade är ju en svår fråga att svara på men det var främst i Yxhultfabriken utanför Kumla som man använde alunskiffer i sin produktion och därmed hittar man mest hus med blåbetong i mellansverige och Stockholms området.

I Skåne tillverkade Siporex sina block med annat material som finns naturligt i Skåne och det är då främst cement och kalk.

Och man eftersträvade absolut inte att transportera material långt iväg så material användningen i byggindustrin var därför mycket baserat på lokal tillgång av material. Därför är det också så mycket vanligare med stenhus och tegelfasader i Skåne jämfört om du kommer till Småland och upp genom Sverige där trähus dominerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.