Byggahus.se

Panik!!

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej! Har delvis rivit och borrat rejäla hål i ett innertak i min bostadsrättslägenhet. För renovering. Dammade som fasiken. Utan ansiktsmask. Föreningen har lagt ut radondosor i november. Oroar mig över dammolnets negativa inverkan på tjejen. Lägenheten badade i apmycket damm.

Min fråga till alla byggkunniga chefer, bossar och kingar. Hur vanligt är det att taket är gjort av blåbetong?
    Bostaden är byggd under rövaråren då blåbetongen var het på marknaden.
    Det var extremt svårt att borra. Så tröstar mig med att det inte kan vara blåbetong/lättbetong.

Vad kännetecknar blåbetongen? Är rädd för att tjejen ska bli sjuk i lungorna och skit samlats där. Ångesten är hög.

2. O
    Medlem Nivå 12
    Om det var så svårt att borra var det inte blåbetong utan "vanlig" betong. Blåbetong eller lättbetong är så mjukt att du mer eller mindre kan trycka in en skruvmejsel för hand.

Sen är det mest vanligt i väggar även om det kan föreekomma i bjälklag.

Det är inte dammet som sådant man är rädd för likt asbest utan strålningen som tex en vägg kan ge ifrån sig. Man ska komma ihåg att gammastrålningen finns naturligt omkring oss hela tiden.

Att dom lagt ut dosor är inget konstigt det görs med jämna mellanrum för att bla mäta hur mycket naturlig strålning som utstrålas från tex berget/jorden som huset står på .

Så var lugn och ha en bra alla hjärtans kväll.o

Redigerat 14 feb 2015 18:13
  3. T
    Medlem Nivå 1
    Taket är stenhårt. Har en lägenhet ovanför. Var riktigt svårborrat. Ger det här stenlätet när man knackar, inget ljud. Så antagligen vanlig betong?

Mest rädd för att tjejen dragit in blåbetongdamm i lungorna. Tråkigt sönderfall.

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    För det första är det inte blåbetong i tak, sen bör du nog googla lite på vad blåbetong är och vad farorna är innan du får panik.

• Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 1
    Googlade lite tidigare. Huset är byggt 1963. Fick även fram att blåbetong kunde förekomma i tak. Är novis så har inte bra koll på vilken betong som används var, i vägg kontra tak.

6. T
    Medlem Nivå 1
    Några fler proffs med synpunkter i frågan?

7. H
    Medlem · Nivå 12
    Om taket var stenhårt då är det INTE blåbetong.
    Det är då gjutet av "riktig" betong.

Sluta oroa dej för det.
    Lär dej istället, nästa gång hyr du en byggdammsugare och skaffar en andningsmask till var och en som ska vistas i rummet när ni arbetar.
    (en vanlig dammsugare sprutar ut en del av dammet i andra änden)

+ att det är lindrigare med städningen efteråt, om man har en medhjälpare som dammsuger samtidigt som man borrar.

• Laddar…
  8. O
    Medlem Nivå 12
    Åter igen lättbetong är så mjuk att du kan såga i det med en fogsvans och trycka in en skruvmejsel i det.
    Så det är INTE blåbetong om du hade så svårt att borra i det och det används normalt inte i mellanbjälklag.

9. roland53
    Medlem Nivå 13
    Håller i allt väsentligt med Oceanis i sitt påstående men frågar mig varför det skulle vara så omöjligt att använda blåbetong i mellanbjälklag???

Blåbetong, var vad jag kan förstå, en konkurrent/alternativ till lättbetong (siporex) och siporex hade element som användes som mellanbjälklag (åtminstone i villor). Kan det inte vara så att även tillverkare av blåbetong hade samma produkter av konkurensskäl. (Obs jag har ingen aning men det borde kunna vara sannolikt??? :confused:)

10. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  11. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, där ser man krilleman. Äntligen blev 99% fel 100% rätt eller....:cool:

12. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Du glömde oftast... ;)

13. T
    Medlem Nivå 1
    Tackar så mycket! Så för att sammanfatta.
    Är det hårt som sten och nödvändigt med slagborr är det inte blåbetong i tak.

Men det kan förekomma blåbetong i mellanbjälklaget i tak men då är det mjukt. Korrekt uppfattat?

14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Japp

15. H
    Medlem · Nivå 19
    Du bör istället oroa dig för stendammlunga.