1 458 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Varma glas
Det verkar blir mer vanligt med varma glas (och andra specialglas) och eftersom jag planerar ett privalite-glas (ett glas som är mjölkigt/ogenonmsynligt, men blir genomsynligt, nästan vanligt fönsterglas när man slår på strömmen) i badrummet så tänkte jag höra om någon som har ett eluppkopplat glas har hittat en bra lösning för hur man löser strömtillförsel kombinerat med öppningsbarhet?
Antingen måste man väl ha någon sorts kontakt som man kopplar ur när man öppnar, alternativt en mer eller mindre flexibel kabel.
Mitt fönster är ett toppstyrt/vändbart fönster (Velfac 200) vilket jag förstått gör saken lite mer komplicerad. Hoppas någon annan redan kommit på en bra lösning på detta.
Antingen måste man väl ha någon sorts kontakt som man kopplar ur när man öppnar, alternativt en mer eller mindre flexibel kabel.
Mitt fönster är ett toppstyrt/vändbart fönster (Velfac 200) vilket jag förstått gör saken lite mer komplicerad. Hoppas någon annan redan kommit på en bra lösning på detta.
Medlem
· Blekinge
· 12 214 inlägg
Har du redan köpt? Vilken spänning jobbar detta fönster med? Har inte fönstertillverkaren någon lösning för det?
Nix, fönstertillverkaren kunde inte tänka sig att leverera med Privalite-glas (och jag ville absolut ha Velfac, så det var inget alternativ att gå till en annan leverantör) så jag skall byta ut glaset nu efter att fönstret är installerat (el är framdraget till fönstret).
Mitt bästa förslag så här långt är att göra inkopplingen med en kontakt i toppen av fönstret, då kan man öppna fönstret för vädring utan att behöva koppla loss. För att man inte skall råka vända fönstret utan att ha kopplat ur kontakten så tänkte jag mig någon form av "säkerhetskedja" som håller emot så att man inte drar sönder kontakten om man glömt den.
Mitt bästa förslag så här långt är att göra inkopplingen med en kontakt i toppen av fönstret, då kan man öppna fönstret för vädring utan att behöva koppla loss. För att man inte skall råka vända fönstret utan att ha kopplat ur kontakten så tänkte jag mig någon form av "säkerhetskedja" som håller emot så att man inte drar sönder kontakten om man glömt den.
Medlem
· Blekinge
· 12 214 inlägg
Om det är lågspänning så kan du använda samma kontakt som vissa gamla bilar har i baklucka (stift mot yta). Det kanske inte var så bra för de effekterna som krävdes då men det beror ju på märkdata på din ruta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Enligt reklamsajten är det 100 volt växelström.
Här finns mycket info:
http://www.privalite.eu/products/faq/#toggle-id-10
Jag skulle föredra en liten gardin av något slag
Här finns mycket info:
http://www.privalite.eu/products/faq/#toggle-id-10
Jag skulle föredra en liten gardin av något slag
Tack! Förmodligen är det CL Specialglas variant jag kommer att installera och jag har för mig att den transformatorn omvandlade till typ 24volt, men kommer inte ihåg säkert (och de har ingen info om sitt glas på sin hemsida - vet inte varifrån de köper filmen, men den skiljer sig något från Emmabodas privalite).
Problemet med gardin (som jag levt med i 13 år) är att den då är förhängd för jämnan vilket känns som lite av ett slöseri på ett härligt fönster. Jag struntar ju i insynen när jag borstar tänderna eller tvättar kläder, men vill ha det lite mer privat när jag går på toa eller duschar 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det går ganska enkelt att ordna så att en gardin kan dras för eller dras ifrån,
allt efter behov. Men det visste du väl redan
allt efter behov. Men det visste du väl redan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu vet jag att jag glider OT, men inte så hemskt mycket.
Du tror inte du skulle nå gardinen om du sträcker ut handen lite grand?
Det borde inte vara besvärligare än att trycka på en elkontakt
Du tror inte du skulle nå gardinen om du sträcker ut handen lite grand?
Det borde inte vara besvärligare än att trycka på en elkontakt
fönstret är längst in i rummet, WC:n närmast dörren. Av erfarenhet vet jag att gardinen då kommer att vara nere mycket oftare än uppe (och så tycker jag det verkar vara hemma hos de flesta som man besöker som har fönster i badrummet. 
Medlem
· Blekinge
· 12 214 inlägg
100 V växel, hmmm, då är dessa kontakter inte lämpliga. Det finns ett antal lösningar för rörliga kontakter, oftast för industribruk. Vänta dig att det blir dyrt!
Om det blir väldigt dyrt med en rörlig kontakt (men som sagt, jag tror snarare att det rör sig om 24V, även om jag inte är säker - har mailat firman för att fråga) så kommer jag istället köra på varianten där jag får koppla loss den (behövs egentligen bara när man skall tvätta fönstren - men med den lösningen så krävs även "säkerhetskedjan").
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Stämmer, samma hos mig.ccf skrev:
Men jag har inte en enda gardin i hela huset.
Utom rullgardiner i sovrummen förstås.
Men jag är lyckligt lottad när det gäller insyn
Klicka här för att svara