Hej,

Funderar på om man kan använda sig av hyllplan i furu eller liknande istället för planhyvlat som blir mycket dyrare.
Detta ska sedan målas vitt är tanken.
Tacksam för svar!

Visst, det finns inget som hindrar dig, om längd och tjocklek passar är det bara att köra på. :)

Det är väl en god idé. Hyllplan är limfog av inte så breda bitar så det är ett bra material som inte kommer att vrida sig och kupas så mycket. MEN min rekommendation är att måla även baksidan för att få ett liksidigt material så att fukt in eller ut ur skivan blir liksidig bara för att minska risken för kupning.

Protte

• Gilla
Hobbyhantverkaren63
  • Laddar…
Hej

Jag skulle välja mdf. Det är mycket lättare att få snyggt när man målar och är dessutom billiagre.

mvh Wasa

Jag har använt byggmax stavlimmade hyllplan till fönstersmyg. Vilket som är snyggast av mdf och limträ är väl en smaksak, men limträskivan är tåligare mot fukt och slag.

Erik

Bara som avskräckande exempel kan jag nämna att tidigare husägaren (tillika byggföretagaren) tyckte det var fint med IKEAs laminatgolv som fönsterbänkar. Utan att ta bort varken not eller spont...

För att svara på TS fråga skulle jag rekommendera MDF om de ändå ska täckmålas.

Jag har köpt en billig bänkskiva av bok och sågat upp till fönsterbänkar. Sedan kör jag mdf för resterande inklädnad. Bok är ruggigt hårt träslag jämfört med furu. Och en 620mm bred skiva kan lätt sågas upp till en ganska stor mängd fönsterbänkar.

Eller du pratar inte alls om fönsterbänken?

Själv har jag rivit ett valv i ett dörrhål som var gjort av laminatgolv, men jag anser inte att det spelar i samma kategori som limträskiva. Laminatgolv duger till nöds som golv, men inte till speciellt mycket annat. Jag har lagt märke till att många använder mdf till fönstersmygar, men borde det inte bli hållbarare med limträskiva? Vad skulle mdf ha för fördelar? Om intresse finns kan jag lägga upp en bild på mina smygar.

Erik

Hej igen...

Jag ser några fördelar med mdf, utan att för den skull se några särskilda nackdelar med stavlimmade hyllplan.

Fördelar mdf
-Priset
-Storlek på skivor, man får mindre spill
-Lätt bearbetning med såg, fräs etc
-Absolut slät yta, ingen spackling
-Finns böjbar för runda fönster.

Sen har jag svårt att se att belastningen på en fönstersmyg är så stor att det gör skillnad mellan hyllplan och mdf. Sannolikheten för skador avgörs nog snarare av hur man målar ytan och med vilken typ av färg...

Jag har använt mdf, både färdigmålad och obehandlad till ca 35 fönster med mycket gott resultat. Monterade dessutom smygarna på fönsterkarmarna innan fönstren monterades vilket minskar antalet spikhål att spackla...

Mvh Wasa

• Gilla
Lyret
  • Laddar…
Tack för snabba o bra svar!
Jag tänkte inte använda mig av foder utan låta smygen stcka ut från gipsen, hur blir det med mdf? kanske bättre med rent trä?

Kanten på MDF suger mycket färg så man får måla kanten 3-4 gånger innan det "bottnar" men sedan är det kalas att måla på.

Protte

Själv kapade jag upp Byggmax folierade vita hyllplan till smyg.. Funka de me.

Funderar på något liknande. Har satt gips på plåtreglar väggarna i en gillestuga vilket gör att väggen bygger ca 5,7 cm + ca 15 till där dörren är in till gillestugan. Hittar inget planhyvlat som är så brett så att det täcker till inklädnad utan att skarva. Funkar det att sätta vitmålade hyllplan direkt mot betongväggen för att klä in dörr och fönster? Bör man olja sidan man kapat fram om man behöver det?

Ett trådlyft på 5 år skadar väl inte..

Vilket alternativ är bäst, MDF eller limfogskiva? De alternativ jag tittar på är:

1) Färdigmålade fönstersmygar av MDF i rätt bredd, 244 kr för 2,4 meter på lokala bygghandeln. Hade bara tänkt såga upp och montera (hur man nu gör det snyggast). Eller behöver man måla ett extra varv?

2) Hyllplan i limfog från biltema. 150 kr för 2,4 meter, sedan får jag såga bort 2 cm med bordssågen och sedan rolla två varv med snickerifärg innan de monteras. Behöver man måla ett extra varv?

Är allt rakt och fint kör på färdigmålad mdf. Håller på med smygar här hemma också, men då det enda som är rakt här är fönstren, kapar jag ut egna av mdfskivor. Tänkte köra på färdigmålad men blir så mycket speciallösningar så jag hade åkt på att måla ändå.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.