Byggmaterial & Byggteknik
larsbj: Det går bra att olja med linolja, men lämna inget överflöd då formplyfan suger dåligt, och överflödet blir en kletig yta.
felldin: Tjockleken är jämn. Det är nog bara fotot som gör att det ser tjockare ut i ena änden.
cpalm: Finns ingen anledning att krångla till det i onödan, två bitar funkar alldeles utmärkt och är förmodligen mycket lättare att krångla in i hålet. Djupet brukar ju vara högst begränsat.
Lewdis: [citat] Jag tänker på bild ett exempelvis i ytterhörnet. Här skall ju en pelare stå men underlaget är ojämnt.
falkn: Ja, det går att ta reda på då det finns papper på allt. Badrummet är renoverat i samband med en vattenskada på tappvattenstammarna i huset som senare också byttes ut i sin helhet. Det är alltså F-bolaget som har valt entreprenören. Ja, man får ju nästan förutsätta att de satt upp skivor om väggen är en kloasongvägg vilket är mest troligt. Annars vågar man ju inte kapa något
Mikael_L: 22mm tjock panel som "innertak" (undertak ska det kanske heta?) bör inte ge några större problem, jag har satt vanliga fasadbrädor 22x145 mot takstolarna cc120, som tak över vår uteplats, jag märker ingen nackdel. Brädorna kan vrida sig lite mer, så är det enkelfasspont så finns det risk att det blir lite varierande glipor, är du känslig för detta ska du kanske regla upp lite extra
camaro1969: svaret från takstolstillverkaren är : Olika nyttiga laster, bunden fri etc. NL 2 är tex personlast. NL 2 avgör med andra ord om det är förråd eller bostad. hade inte alls koll om det där med N.... har nog inte någon betydelse för mig som lekman heller när det är så pass nära, men tackar för en utförlig beskrivning! ju mer man vet, ju mindre vet man :)
nimhed: Det kommer bli en skolgård för låg och mellanstadiet på andra sidan.
Bokholmen: Hej, eller en spisinsats, jag tänkte mest ett snyggt skal till billig kamin eller insats.. luften skall ju komma ut precis som vid en kamin antar att man får ha kanaler i inbyggnaden...
larsbj: Den här firman brukar ha hyfsade priser, men det är möjligt att det blir för lång frakt till dig. Kan kanske vara värt att kolla iaf. http://www.roslunde.se/
AG A: Hålet ska vara 50 cm i diameter för att plinten ska vara dränerad. Du fyller grus runt plinten, då blir inte vatten stående. Isolering är inte helt nödvändigt, men normalt sett använder man cellplast/frigolit. Enklast är att skära ut en cirkelformad bit och lägga i botten.
VW Transporter: Tricket kanske är att ta in fastpriser och välja den billigaste byggaren. Funkar konkurrensen kan du plötsligt ta del av både rabatter och kickbacks. Och den "oärlige bedragaren" blir en konkurrenskraftig entreprenör...
Klicka: [citat] Det var så jag tänkte först fast utan 45x45 på. Jag får klura lite.
Jojx81: [citat] Jag är också inne på en kombinerad gungställning/utegym. Skulle va kul att se mer av vad du har gjort.
SBH: [citat] använd inte spillbitar som konstruktionasvirke. även om du limmar och skruvar efter konstens alla regler. köp färdig balk. det tjärnar du på i längden.
öringen: Så här ser det ut nästan överallt där man gjutit upp betongtrappor mot farstukvistar. Syllen drar fukt hela tiden från trappan. Jag hade sågat bort den gamla och ersatt med en ny tryckt(nu får jag väl hela forumet på mig) och sett till att få en syllpapp mellan betongen och det nya virket.
Ramnemark: Jag har inga bra svar men gör gärna en tråd när vinterträdgården börjar ta form :)
J0naz1: OK, då blir det nog att jag provar med det. Ja de skulle vara den bästa lösningen bortsett kostnaden. Skulle då också egentligen dra kulvert och koppla golvvärme på bergvärmepumpen från pannrummet (ca 30 m bort). Men grejen är att byggnaden kommer att vara förråd under de första åren, medan vi gör stor utbyggnad av kåken. Så dels vill jag komma igång med detta/få det klart så
fredand44: Tackar för svaret' Det borde jag förstått nu när du säger det! Mvh Fredrik
myrstack: Testade en 5 år gammal påse LIP245 och resultatet var att det tog ungefär 10 gånger längre tid för det att stelna jämfört med en ny påse. Inte fix men nått händer ju uppenbarligen med specialcement över tid Fick skrapa bort eländet och börja om. Efter detta åker slattarna som blir kvar i påsarna till deponi efter datumet på förpackningen
KnockOnWood: OT Jag är lite rädd för sådana där loft- och våningssängar. En gång, på ett happening, hamnade jag i översängen i ett fyrbäddsrum. Och mitt i becksvarta natten måste jag upp och gå och kamma mig eller något. Satte mig upp, ställde mig och tjong, landade jag 1,5 meter länge ner. Blev väl en decimeter kortare på kuppen. Sedan dess passar jag mig för över- och loftsängar.
cpalm: [citat] Bra observation! Ḿissade hålkälen i takvinkeln vilket är ett tydligt tecken på att väggen är putsad. Skulle inte rekommendera att skruva konsolen i putsen.
Sophie: Jag skulle inte våga chansa på att inte schellacka. Om det nu är få kvistar går det dessutom så fort. Det är inte kul att upptäcka efter något år att han hade fel, vi skulle visst gjort det. Men jag vet inget om den färgen du nämner så där kan jag inte uttala mig.
fulingbusen: Ok, tack för svar. Vad slipar man med efter gjutning om man vill ha blank och fin yta? Lacka?
PeterStrandberg: När skruven du fäster skivan med sjunker igenom är det inte stumt bakom, du kan känna med tummen att det flexar. Skivan ger efter när du skruvar in och släpper skallen när den fjädrar tillbaka. Hur jag vet? :rolleyes: Jag har ett upplägg att testa var 30cm med en rätbräda där skruvarna hamnar, att väggen är hyffsat rak. Sedan shimsa där det är för mycket luft innan gipsskivan