981 läst ·
2 svar
981 läst
2 svar
Ej eniga angående brandklassning.
Hej!
Vi har fått bygglov till vårt hus, och idag var jag på byggsamråd hos kommunen.
På tomten ligger sedan tidigare en länga med carport, garage och ett förråd.
Nya huset är på nybyggnadskartan placerad 2,5 m från längan med en 8,5 m lång gavel utan
varken dörrar eller fönster.
Nu tycker KA och tjänstemannen att längan OCH nya huset måste brandklassas, Ei30.
När vi byggde till ett tidigare hus så räckte det att brandklassa den ena byggnaden.
Nu snurrar mössan, vad gäller?
Vi bor utanför detaljplan, och utanför sammanhållen bebyggelse.
Ytan på tomten är tiotusen kvadrat, så vi behöver inte tänka på grannar eller gränser.
/ Paerh
Vi har fått bygglov till vårt hus, och idag var jag på byggsamråd hos kommunen.
På tomten ligger sedan tidigare en länga med carport, garage och ett förråd.
Nya huset är på nybyggnadskartan placerad 2,5 m från längan med en 8,5 m lång gavel utan
varken dörrar eller fönster.
Nu tycker KA och tjänstemannen att längan OCH nya huset måste brandklassas, Ei30.
När vi byggde till ett tidigare hus så räckte det att brandklassa den ena byggnaden.
Nu snurrar mössan, vad gäller?
Vi bor utanför detaljplan, och utanför sammanhållen bebyggelse.
Ytan på tomten är tiotusen kvadrat, så vi behöver inte tänka på grannar eller gränser.
/ Paerh
Har inte länken här men det står väldigt tydligt i BBR om vad som gäller. Det har med avståndet att göra. Har för mig att det är 4 meter för att det ska räcka med att brandskydda ena byggnaden.
Sen spelar det roll om det är komplementbyggnad eller inte.
Sen spelar det roll om det är komplementbyggnad eller inte.
Kan kommunen anse att längan är en komplementbyggnad räcker det med EI30 för din del. Annars är det EI60 som gäller på din sida. Men EI60 borde vara lugnt eftersom det bara är en gavel utan fönster?
Eller så flyttar du huset så du har 8 meter avstånd. Då behöver du inte brandklassa alls.
Ref: https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2014-3-BBR-21.pdf (sid 90).
Eller så flyttar du huset så du har 8 meter avstånd. Då behöver du inte brandklassa alls.
Ref: https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2014-3-BBR-21.pdf (sid 90).
Klicka här för att svara