Byggahus.se

Frågor angående snedtak / sidovinden

1. B
    Medlem Nivå 7
    Hej! Jag är i full gång med att bygga upp "walk in closet variant". För att lyckas med detta så har jag rivit ur väggen i övervåningen/sovrummet för att komma åt utrymmet i sidovinden.

Men nu när jag ska bygga upp den nya väggen så har jag några funderingar.
    Ni ser på ovansidan av bilden är snedtaket som fanns innan.
    Jag har tänkt att följa bjälklaget hela vägen som den nya väggen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0080.jpg

1: Men vilken isolering ska jag använda?

Jag kommer inte lägga till någon fuktspärr för det finns inte någonstans i resten av konstruktionen. Min tanke har varit att det ska bli lager i följande ordning
    Luftspalt - Isolering - Vindpapp - Skivmaterial.

Anledning till vindpappen innan isoleringen är att det är så i snedtaket som jag ska förlänga.

2: Bör jag ta så mycket isolering som möjligt i snedtaket fram till luftspalten?

Och min plan till luftspalt är vad jag läst runt bäst att ta läkt och spika fast masonit på den.

3: Ska läkten spikas liggandes mot råsponten?

4: Skivmaterialet som jag ska ha ytterst. Det spelar väll ingen roll vilket material detta är?

2. H
    Medlem · Nivå 19
    1. Bäst om du tar en isolering som andas, kutterspån eller ekofiber.
    2. Ja och den sortens luftspalt funkar bra.
    3. Ja men du spikar den i takstolen inte i råsponten så du inte förstör takets tätskikt.
    4. Beror på vad du vill göra, inte bra att tapetsera på OSB.

3. B
    Medlem Nivå 7
    Det finns ingen annan sorts isolering som andas än spån? Gillar inte riktigt det så mycket.

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Hur är det med linull? Det är ju naturligt materiell och går snabbt att sätta dit, kolla upp det?

5. B
    Medlem Nivå 7
    Nu när jag sprang in på bygma så säger de att stenull borde funka. Pga de möglar inte å binder inte någon fukt så som gul isoleringen gör. Vad tror ni om den?

6. H
    Medlem · Nivå 19
    Eftersom det kommer bli fukt vill du ha isolering som suger åt den annars hamnar den på baksidan av skivan. Om du nu inte vill ha spån ta då ekofiber.

7. B
    Medlem Nivå 7
    Bör jag ha en luftspalt mot betong väggen eller är det bara att fylla upp med isoleringen? Efter många om och men så blir det att jag fortsätter med spån. Det har funkat hittills så.

8. H
    Medlem · Nivå 19
    Vad är det för material på väggen? Ser ut som leca längst ner?

9. B
    Medlem Nivå 7
    Det är blåbetong block (lättbetong)