Jag som gjort mig känd som en "asbestgalning" här på forumet kan nu krasst konstatera att det är skrämmande att få beskedet "ej asbest" i svartlim under en gammal plastmatta av ett analysföretag, för att sedan av ett annat bolag få beskedet "Antofyllit i svartlim under matta".

Hade inte ens tänkt testa mattan en gång till utan en bit av denna följde helt enkelt med då jag analyserade puts-/murbruk. Mattan var liksom upplimmad mot denna murstock.

Skrämmande tycker jag!

Passar på att fråga om ni tror att asbesten som sitter i svartlimmet utgör någon fara så länge jag inte är och bryter i mattan? Mattan är liksom sönderbruten i kanterna, ligger löst i små bitar.

Hur menar du att limmet ska kunna sprida ut sig i luften så du kan andas in det?

Nej, menade inte direkt så. Hoppas självklart att fibrerna är tämligen bundna i limmet, men mattan som sådan är delvis "sönderbruten" i små bitar.

Men, det jag ogillar mest just nu är att man inte verkar kunna lita på analys.

Du får nog förtydliga dig lite, är det asbest i limmet eller i mattan?

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ja, möjligen innehåller mattan asbest som fyllnadsmaterial? Analysföretaget borde dock kunnat utesluta detta, iom att du menar att deras utlåtande var om limmet. Google:
...År 1956 började man tillverka vinylgolv med asbest som fyllnadsmaterial. Produkten upphörde 1974 när man upptäckte att asbetsen var hälsovådlig....
[länk]

Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Asbest i limmet! Enligt analysföretaget.

Att man hade asbest i vinylmattorna var ju främst för att öka motståndet mot slitage och i andra hand att sprida ev värme från brand, så att brandförloppet hejdades en stund, men att ha asbest i limmet hittar då jag ingen anledning till och undrar om det verkligen var så. Skulle det då också vara för att försena en brand ???, för slitage kan det ju inte handla om.
Hur som helst Stina, så tycker jag inte att du ska oroa dig, för det kan knappast vara några stora mängder, som kommer lös hos dig. Du kan jämföra med t.ex. Teknikum i Uppsala (på 80-talet), där det gick, i uteskor, HUNDRATALS med studenter i korridorerna och nötte på asbestarmerade vinylmattor hela dagarna. Då lösgjordes så mycket asbest att det MÖJLIGEN KUNDE vara ohälsosamt.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Antofyllit är inte asbest

Från wiki:
amfibolmineral med den kemiska sammansättningen (Mg, Fe)7Si8O22(OH)2 (magnesium. järn, silikat, hydroxid). Antofyllit är isomorft med cummingtonit. I vissa former är antofyllit fibröst och lamellerat och används som asbest.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antofyllit

Jodå s.k svartlim är väl en rätt känd källa till asbest. Även om det finns både med och utan asbest. Hart ingen aning om varför man hade asbest i limmet.

Om man vill tolka analysen snällt, så skulle det väl kunna vara så att limmet i den första analysen faktikst inte innhöll asbest. Typ mattläggaren öppnade en ny burk av annan typ.

Edit: Kow han hitta infon medan jag skrev.

M
KnockOnWood skrev:
Antofyllit är inte asbest

Från wiki:

[länk]
Jo

Wiki skrev:
Fibrous anthophyllite is one of the six recognised types of asbestos
http://en.wikipedia.org/wiki/Anthophyllite

Wiki skrev:
Chrysotile is one of the six minerals that are regulated as "asbestos". The five others are tremolite, anthophyllite, amosite (grunerite), crocidolite (riebeckite), and actinolite
http://en.wikipedia.org/wiki/Asbestos

Wiki skrev:
...asbestmaterialen amosit, tremolit, krokidolit och antofyllit.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest

Arbetsmiljöverket skrev:
Asbest är ett samlingsnamn på en rad i naturen förekommande mineraler. Den dominerande asbestsorten är krysotil (vit asbest). De övriga asbestsorterna är amosit (brun asbest), antofyllit, tremolit, aktinolit och krokidolit (blå asbest).
http://www.av.se/teman/asbest/?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Redigerat av moderator:
OK då, skräm upp den stackars Stina71 allt du kan :p

M
Nej, jag skrämmer inte upp, jag informerar.

Jag anser att alla har rätt att bilda sin egen uppfattning utan att bli manipulerade med förvanskad fakta.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jo, antofyllit är visst en typ av asbest.
Beskrivs även tydligt på olika sidor på nätet.
Så, MaxPax, du har helt rätt.
Även analysföretaget beskrev ju tydligt i analyssvaret att antofyllit är asbest.

Man ska inte lita så mycket på Wikipedia, där kan ju vem som helst skriva vad som helst, som inte säkert blir kontrollerat av kunnig källa. Då litar jag mer på Arbetsmiljöverket. Men det är som sagt dåligt av analysföretaget att inte ha bättre kännedom, man betalar dem ju för deras kunskap!

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
O
För att då göra det hela ännu lite svårare, så är inte Antofyllit alltid att förena med asbest. Det beror på om det är det fibröst....
Så att säga rent ut, att det är asbest är alltså fel. Det kan vara asbest, samtidigt som det inte är säkert....
hmmm aldrig får man vara nöjd...

Men varför ringer du inte det första analysföretaget och ber dom förklara...Varför de inte hittar asbest...

Det här hittade jag på arbetsmiljöverket.
Aktinolit, antofyllit och tremolit förekommer även som icke fibrösa mineral.

Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.