5 822 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Vem ska jag tro på tro på tro på när...
I analyssvaret står tydligt att "asbest- JA, amofyllit i svartlim på matta".
Detta företag är mycket seriöst och jag utgår därför ifrån att amofylliten de hittat i svartlimmet är fibröst.
Eftersom de så tydligt skrivit att JA, de har hittat asbest.
Ska faktiskt kontakta första analysföretaget och fråga om varför de inte hittade asbest, då ju detta visade sig finnas i materialet...
Mattresterna med svartlim innehållande amofyllit. Kan jag låta det ligga kvar där det ligger, öppet, eller bör det kapslas in, slipas bort eller liknande? Tänker att jag kanske skapar mer "elände" genom att slipa än att låta det vara orört, i och med att amofylliten ju borde vara tämligen bunden i limmet. Vad tycker ni?
Detta företag är mycket seriöst och jag utgår därför ifrån att amofylliten de hittat i svartlimmet är fibröst.
Eftersom de så tydligt skrivit att JA, de har hittat asbest.
Ska faktiskt kontakta första analysföretaget och fråga om varför de inte hittade asbest, då ju detta visade sig finnas i materialet...
Mattresterna med svartlim innehållande amofyllit. Kan jag låta det ligga kvar där det ligger, öppet, eller bör det kapslas in, slipas bort eller liknande? Tänker att jag kanske skapar mer "elände" genom att slipa än att låta det vara orört, i och med att amofylliten ju borde vara tämligen bunden i limmet. Vad tycker ni?
Ja, den är bunden i limmet och helt ofarlig tills den frigörs vid bearbetning. Så du ska såklart inte slipa golvet. Om du har trägolv/masonit rekommenderar jag att du lägger en yta färg eller annat lämplig täckyta på limmet innan du lägger nytt golv över. Låt limmet vara kvar under. Det finns då 0,000% chans att fibrer frigörs. Innan du lägger nytt golv, klistra gärna en varningslapp eller liknande på underliggande golvet, för att informera eventuella köpare av ditt hus i framtiden.Mattresterna med svartlim innehållande amofyllit. Kan jag låta det ligga kvar där det ligger, öppet, eller bör det kapslas in, slipas bort eller liknande? Tänker att jag kanske skapar mer "elände" genom att slipa än att låta det vara orört, i och med att amofylliten ju borde vara tämligen bunden i limmet. Vad tycker ni?
Analysföretagen använder sig vanligen av faskontrastmikroskop, dvs en person sitter och tittar i analysprovet och söker efter synliga och identifierbara asbestfibrer, så där finns en källa till mänskligt fel. Dvs man missar helt enkelt att se fibrerna. (det finns automtiserade metoder med dyra elektronmikroskop för att få mer säkra resultat, men det är mycket dyrt och används i regel inte av analysföretagen)
Som annat svar påpekade,så kan golvläggaren använt svartlim med asbest på en del av golvet, och på en annan yta använt svartlim utan asbest.
Redigerat:
Tack för svar!
En följdfråga:
Svartlimmet med asbest och mindre mattrester finns på ett gammalt trägolv, plank.
Jag har nu för avsikt att låta dammsuga detta golv ordentligt, för att få bort eventuella tidigare frigjorda fibrer från när vi ovetandes rev ut gamla plastmattor som kan ha innehållit asbest i matta och/eller lim.
Som academia skriver ovan är det kanske onödigt att ge sig på att slipa bort gamla limrester etc. Då frigörs ju trots allt fibrer, även om saneringsfirman ju i och för sig ska ha med sig rätt typ av dammsugare, utsug osv.
Kanske ska jag istället be dem att efter ordentlig dammsugning måla/prima de gamla trägolven som kan ha svartlimsrester kvar på ytan. Dvs låta måla/prima hela golvytorna.
Jag undrar:
Är det OK att måla över/prima detta gamla plankgolv? Eller kan det på något sätt bli för tätt och skapa fuktproblem?
Jag har ett gammalt hus, byggt 1893, torpargrund. Har slutat elda i murstockarna, har numera jordvärme. Detta skapar ju i sig förändringar i fuktförhållande i torpargrund osv.
Jag ska lägga ett nytt gediget trägolv ovanpå det gamla trägolvet med svartlimsrester. Mellan golven ska det ligga en lumppapp. Frågan är alltså: kan jag be saneringsfirman måla/prima det gamla underliggande trägolvet eller riskerar jag då att skapa fuktproblem när ev fukt från torpargrunden inte kan "flöda fritt" genom golven utan ev hindras att ta sig igenom pga färg/primer?
Tips på lämplig primer/färg?
Eller räcker det med att låta svartlimmet vara kvar, lägga på lumpapp och helt enkelt lägga in det nya trägolvet ovanpå?
Ta gärna i beaktande att jag även har för avsikt att eventuellt installera en avfuktare i torpargrunden, som kommer att blåsa in torr luft i torpargrunden. Kan inte exakt hur detta fungerar, men ev kanske det kan leda till att luft från grunden tar sig in i inomhusmiljön, via springor i golv osv. Är det olämpligt med detta "blås" underifrån om jag låter svartlimmet ligga kvar utan att vara övermålat under det nya trägolvet? Även idag kommer självklart luft in rent naturligt via torpargrunden. Men, kanske blir mer så om en avfuktare installeras. Vad vet jag..
En följdfråga:
Svartlimmet med asbest och mindre mattrester finns på ett gammalt trägolv, plank.
Jag har nu för avsikt att låta dammsuga detta golv ordentligt, för att få bort eventuella tidigare frigjorda fibrer från när vi ovetandes rev ut gamla plastmattor som kan ha innehållit asbest i matta och/eller lim.
Som academia skriver ovan är det kanske onödigt att ge sig på att slipa bort gamla limrester etc. Då frigörs ju trots allt fibrer, även om saneringsfirman ju i och för sig ska ha med sig rätt typ av dammsugare, utsug osv.
Kanske ska jag istället be dem att efter ordentlig dammsugning måla/prima de gamla trägolven som kan ha svartlimsrester kvar på ytan. Dvs låta måla/prima hela golvytorna.
Jag undrar:
Är det OK att måla över/prima detta gamla plankgolv? Eller kan det på något sätt bli för tätt och skapa fuktproblem?
Jag har ett gammalt hus, byggt 1893, torpargrund. Har slutat elda i murstockarna, har numera jordvärme. Detta skapar ju i sig förändringar i fuktförhållande i torpargrund osv.
Jag ska lägga ett nytt gediget trägolv ovanpå det gamla trägolvet med svartlimsrester. Mellan golven ska det ligga en lumppapp. Frågan är alltså: kan jag be saneringsfirman måla/prima det gamla underliggande trägolvet eller riskerar jag då att skapa fuktproblem när ev fukt från torpargrunden inte kan "flöda fritt" genom golven utan ev hindras att ta sig igenom pga färg/primer?
Tips på lämplig primer/färg?
Eller räcker det med att låta svartlimmet vara kvar, lägga på lumpapp och helt enkelt lägga in det nya trägolvet ovanpå?
Ta gärna i beaktande att jag även har för avsikt att eventuellt installera en avfuktare i torpargrunden, som kommer att blåsa in torr luft i torpargrunden. Kan inte exakt hur detta fungerar, men ev kanske det kan leda till att luft från grunden tar sig in i inomhusmiljön, via springor i golv osv. Är det olämpligt med detta "blås" underifrån om jag låter svartlimmet ligga kvar utan att vara övermålat under det nya trägolvet? Även idag kommer självklart luft in rent naturligt via torpargrunden. Men, kanske blir mer så om en avfuktare installeras. Vad vet jag..
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Förstod inte att du skulle ta in en saneringsfirma för limmet. Men skulle inte ens rekommendera att sanerare slipar bort det heller. Helt enkelt för att det inte behövs, och för att den bearbetningen skapar luftburen asbest som i viss mån kan kvarstå i inomhusluften även efter en välgjord sanering. Allting kommer inte att fångas upp av undertryck, utsug och dammsugares partikelfilter.
En täckyta med primer (som "andas" fukt) om svartlimmet är söndertorkat och pulveriserar, annars anser jag att det räcker. Men ngn som kan trägolv bör nog säga sitt först.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden