Hej alla kunniga byggare!

Jag har fått inspiration från en annan tråd här på forumet om att bygga en egen flyttbar chins- & dipsställning. Tanken är att den ska kunna stå både ute och inne. Jag har bifogat en ritning som jag har gjort men vill gärna ha hjälp att bedöma konstruktionen och få till rätt mått.

Virket jag har tänkt att använda är mestadels reglar om 45 x 120 mm.

Exempel på funderingar:

Kommer den här konstruktionen ska stå stadigt?
Förslag som gör den bättre?
Är måtten rimliga för att det ska bli en skön träning?

All feedback är väldigt uppskattad!

// Linus

Chins & dipsställning - ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror att de 1950 höga reglarna riskerar att knäckas då du gör dina chins då de borde roteras 90 grader. Då kommer de att knäcks i styva riktningen och dörmed tåla mer. Hade inte heller litat på stängerna om även de ska utföras i trä. Där bör runda stålprofiler användas.
Hade nog själv hellre tillverkat den helt i stål, men räknar man lite på det så ska det väl gå att få ihop med trä också.

Aha, bra tips. Det verkar ju logiskt.. Inga problem att vända reglarna.

Stängerna är tänkta att vara i järn. Har några stabila rör hemma som blev över efter att ha monterat ner det gamla värmesystemet.

Med de föreslagna dimensionerna, 45x120, är det ingen risk att bakståndarna knäcks. Som du har ritat håller de för en kluns på drygt 350 kg, som IngAndy föreslår, för ungefär ett ton .
De runda stängerna skulle jag ha gjort av 45 mm rundstav (har lite överblivet trappräcke liggande). Det torde hålla för Hulkens storebror (< 300 kg matchvikt). Gör inte rundstängerna för smala, det blir obekvämt och ger dåligt grepp.

jag läste chips och dipp :) Hade ju blivit en del chips du hade kunnat hänga på där

Bredda den. 84cm är för smalt. Tror också den kommer ha vält tendenser om du kippar när du gör dina chins.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.