Jag ska lägga golv på kallvind, ca 120 cm på takstolarna. Vad är bäst, skivor eller plank?

Hur ska ytan användas?

Om det inte är så mycket sparrar så är golvspån fint, men det är lite dyrare per m2. Snabbjobbat å andra sidan.
Råspånt eller billigt furugolv klarar ju lasten från förråd utan problem, och är lätt om det är mycket sparrar.

Ska vara förråd för lite flyttkartonger och plastbackar med kläder, inget tungt direkt... Blir lite drygt 10 kvm.

Är det viktigt med tätt golv?
Billigt och enkelt kan annars vara glespanel, lagd med 50mm mellanrum eller så.
Kanske tom i två våningsplan mellan sparrarna så två lager kartonger får plats.
En gång i mitten på 400mm räcker oftast för att kunna gå.

Det ska bli isolering i väggarna så glespanel fungerar inte... Jag tror att vindpapp under och så något hyvlat på blir lösningen...

Ska du köra c/c 120 så kommer ju ex. golvspån att bli påtagligt svajigt efter ett tag.

34x145 spontat hade varit mitt förstahandsalternativ.

Har precis färdigt ställt vindsutrymmet för lite förvaring av material. Jag la 22*95 råspont med ändspont (med ändspont så kan man skarva var som helst). Blev perfekt med att kunna röra sig ordentligt där uppe utan att balansera på den smala gång som annars brukar finnas där uppe.
Med 1200 mellan takstolana så är spånskiva inget alternativ, det är för långt mellan upplagen.

Jag testade med golvspån på lösa reglar och det sviktar rätt bra. Tänkte ändå köra med spån men lägger "kortlingar" på 90x45 som jag trycker ner i isoleringen mellan takstolarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.