R
Jag undrar om det går att köpa en pryl som man fäster på stolpen som man låser en grind mot. Mitt problem är att min grind med tiden har börjat slokna (sjunkt ner) och därmed har den svårt att passa i låsklykan när man ska stänga grinden. Jag undrar därför om det finns något att fästa där det är rött på bilden som "leder" grinden succesivt uppåt så den kommer rakt i position till låsklykan som den ska möta när grinden är stängd.

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har grinden något krysstag från nedre-högra-hörnet upp till övre-vänstra-hörnet?
Eller stålvajer med vantskruv från nedre-vänstra-hörnet upp till övre-högra-hörnet?

Det kan även gå att ha ett stödhjul i vänstra hörnet

Vet inte om det finns färdiga kilar att köpa men det går alltid att såga ut en kil i tex plast.

R
hmm hur menar du att den biten ska se ut?
De finns inte färdiga järn?

Går det inte att justera gångjärnen eller räta upp stolpen där gångjärnen sitter?
Annars en bit vinkeljärn skruvat på stolpen lite snett.

Protte

R
hmm kom på en lösning!

en annan fråga, det finns jordankare på biltema vars mått är 51x51mm. Men när jag tittar på reglar är den som är närmast i storlek 45x45mm. Vilken regel är den tilltänkta till detta ankare?

Roland112 skrev:
hmm kom på en lösning!

en annan fråga, det finns jordankare på biltema vars mått är 51x51mm. Men när jag tittar på reglar är den som är närmast i storlek 45x45mm. Vilken regel är den tilltänkta till detta ankare?
Det borde vara en ohyvlad 2"x 2"
2" är ca 50,8mm.
Vet ej om dessa mått säljs idag överhuvud taget eller om man bara säljer millimeter anpassat.

Måtten är säkert ett yttermått också. Man drar ju ändå fast stolpen med fransk träskruv så det är ju inget större bekymmer. Bara loda in och skruva fast.

R
oki tack!

R
ah missade den diagonala !

I
Sätter du en klack där nere kan det tänkas att grinden blir skev med tiden för att klacken bromsar, och att du blir irriterad för att du måste ge den en spark var gång du ska öppna den.
Ett stödhjul kan fungera om underlaget är jämnt.
Säkert bäst att fixa diagonalstaget som Demmpa skrev om. Det kan gå med en vajer och vantskruv också mellan hörnet du markerat och övre gångjärnet, men det är inget vackert.
Passande stolpar till 51x51 ankare har jag också letat efter och är fortfarande intresserad av ett tips om du hittar någon. 2"x2" blir 45x45mm hyvlat så att sälja stolpskor/jordankare som är 51x51mm inv. håller jag med om är galet, om de inte tillhandahåller passande stolpar. Är det meningen att stolpen ska ligga endast mot två sidor kunde man lika järna använt vinkeljärn istället. Dock finns det fyrkantsprofil som mäter 45x45 inv som passar i stolpskorna, men det blir lite overkill.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.