I samband med rivning av innertak hittades en brunaktig gammal rockwool.
Kan denna isolering innehålla asbest?
Har ingen aning om hur gammal RockWoolen är, men säkert av det äldre slaget.

Hittade detta på nätet, därav min fråga:

"I tested some rock/mineral wool about 18 years ago & found asbestos. Based on that finding, I then recommended testing on the next (approx.) 500 houses I found that had rock wool. None of the material tested was ACM. I know that it (rock wool) can be ACM, but I think the percentages are pretty small."

Tacksam för synpunkter!

Ärligt talat Stina, är det inte dags att du söker hjälp för din oro?
Enigt texten du saxat in har man hittat asbest i 1/500 hus. Det finns ingenting som tyder på att din isolering skulle innehålla asbest. Enda sättet att veta säkert är att skicka in ett prov på analys.

Den största hälsofaran här är antagligen stressen du utsätter dig för genom att hela tiden grubbla över att varenda liten sten du lyfter på skulle innehålla asbest. Sök hjälp för det här och bespara dig den här plågan.

Naturligtvis ska du ändå ha mask på dig när du river gammal isolering. Möss och mögelsporer är inga nyttiga saker, men du behöver inte tänka på asbesten.

Det är "länge sen" jag frågade kring asbest nu. Har dock ställt frågor om helt andra saker på sistone, så ser inget konstigt med att jag nu ställde ännu en fråga kring asbest. En fråga som vilken som helst.
Är mycket medveten om alla mina tidigare frågor i ämnet, men för den sakens skull känns det trist att fokus läggs på att kommentera min sk oro. Jag söker svar på sakfrågan. Tänkte att kanske någon visste.

Enklast är att du ringer/mailar direkt till rockwoll och bifogar ev bild så får du veta om de i Sverige använt asbest och under vilken period samt om det finns några tydliga kännetecken på hur den ser ut.
Återkoppla när du fått svar

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det är lätt att missa alla detaljer mitt i stunder av oro.
Det står i klartext att man känner till två produkter från Rockwool, där man använt asbest. Båda två är cementprodukter, alltså inte själva ullen.

Products

Two products manufactured by Rock Wool known to contain asbestos include One Shot and Delta Maid AF. Both of these items are insulation cement products and were likely used to help secure pipe insulation.
Att personen i forumet hittat asbest i 1 av 500 hus, kan möjligen förklaras av att just det huset hade kontaminering från ngn annan asbestkälla, vilket då möjligtvis kontaminerat ullen i just det huset.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Om det hade funnits asbest i gammal rockwol här i Sverige hade det nog varit mer känt, det finns få saker som är så väl utredda som asbest. En googling ger inga svenska träffar, bara några automatiskt översatta.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
“Rock wool” is made from mineral fibers manufactured from stone and waste from mining . It consists of aluminum silicate rock (basalt), furnace slag and limestone or dolomite.

Since mineral wool is a man-made fiber, it does not contain asbestos (which is a naturally occuring fiber)
[länk]
Visst det en möjlighet att spår av asbest kan finnas i mineralullen, då ingredienserna delvis då kommer från överblivet material från gruvor. Men det är isåfall om man omedvetet har en ficka eller åder med asbest samma berg som gruvan bryter ur, och därigenom fått med spår av asbest i produktionen. Men detta bör betraktas som sällsynta misstag. Mineraluller/stenull förväntas inte innehålla asbest.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
larsbj skrev:
Om det hade funnits asbest i gammal rockwol här i Sverige hade det nog varit mer känt, det finns få saker som är så väl utredda som asbest. En googling ger inga svenska träffar, bara några automatiskt översatta.
Ja, det borde varit känt.
Tillverkningsprocessen torde också ha varit densamma i sverige, så utländsk fakta gäller högst sannolikt i sverige också.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Att tillägga:
Första steget i tillverkningsprocessen av sten/mineralull består bl a i att hetta upp materialet till temperaturer mellan 1300-1650°C

The first step in the process involves melting the mineral feed. The raw material (slag and
rock) is loaded into a cupola in alternating layers with coke at weight ratios of about 5 to 6 parts
mineral to 1 part coke. As the coke is ignited and burned, the mineral charge is heated to the molten state at a temperature of 1300 to 1650°C (2400 to 3000°F).
Vetenskapen visar att asbest förlorar sin beständighet och börjar brytas ner vid temperaturer mellan 400 till 800 °C
temps.jpg

Länk

och är tillintegjorda vid temperaturer över 1000 grader celcius.
Asbestos minerals, despite a relatively high fusion temperature, are completely decomposed at temperatures of 1000 deg C. Länk
Sannolikt förlorar asbestfibrerna sin beständighet och transformeras till ofarligt magnesium silikat, fosforit etc pga den extrema hettan i smältprocessen vid tillverkning av mineralull.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.