Byggahus.se

Kommentarer på dimensionering av stomme till stort skjul

  1. T
    Medlem Nivå 2
    Jag tar gärna emot kommentarer angående skjulet jag planerar. Jag vill hålla det så enkelt och ekonomiskt som möjligt men ändå vara säkert/ordentligt nog.

    5x8 m yttermått
    3 m höga väggar
    95x45 stående reglar/syll/hammarband cc 120 (det kommer aldrig att vara aktuellt med isolering)
    Ett par "snedreglar" per vägg för att förhindra att väggen viker sig
    70x45 utanpåliggande horisontella spikreglar (dels för att spika panel samt för att förhindra att de stående reglarna böjer sig för tyngden från takstolarna)

    Takstolar W-sort, ca 14 grader (5 m spännvidd) som vilar rakt ovanför de stående reglarna (dvs cc 120). Taket blir ett lätt plåttak men takstolarna dimensioneras för ett tungt tak i snözon 3 (bor lågland Sundsvall)

    En speciell fundering jag har är hur man gör med en kortsida som i stort sett kommer vara helt öppen eller består av dörrar/port: hur gör man om det inte finns plats för snedreglar för att fånga upp vindkrafter i sidled?

    Nu var det ju stommen jag ville ha kommentarer på men jag tar gärna emot tips på enkel grund till detta bygge också. Avsikten är att förvara en husvagn samt andra redskap/fordon i skjulet. Jag kommer inte att gjuta en platta utan vill ha det mer basic än så..
     
  2. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Detta låter väldigt mycket som det uthus jag byggde i höstas, jag har samma dimensioner på stommen och samma typ av takstolar och tak. Jag har dock en mellanvägg inne i uthuset så vindkraftena i sidled är inget problem i mitt fall.

    Grunden gjorde jag genom att gräva ner till fast mark, grunda och jämna av med 8-16 makadam och därefter mura två lager lecablock (varav det andra lagret sticker upp ovan mark). Syllen är sedan fastskruvad i lecagrunden med fasadplugg.
     
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ett sätt att hantera "sidkrafterna" är att sätta skivor på väggarna, som skruvas i regelverket.
    Utegips t. ex. stagar upp bygget bra tror jag.
    (I alla fall i mitt garage och stall)
     
  4. T
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaren.

    Inget problem med att köra cc 120 på stående reglar tycker ni?

    Gräva ner till fast mark tror jag inte är något alternativ då det ska stå uppe på mark som redan är "vänd" (ner till 1-1,5m djup) en gång när vi grävde om avloppet för 5 år sedan (så dessutom ligger det ev avloppsrör där också). Vad tror ni om att endast jämna till/padda någon decimeter grus och mura (ett varv?) uppe på det? Får ju ev. lyfta med domkraft och justera på något/några ställen efter några år men det kan jag leva med.. dumt eller ok?

    Angående sidkrafter: problemet med den väggen jag pratar om är just att det knappt blir någon vägg (endast öppning/port),kanske ett par decimeter sammanlagt på 5,5m..
     
  5. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Sätt snedsträvor i de väggbitar som blir, du kan låta sträckorna gå upp i takstolar för att få bättre "tag".
    Skruva takplåten ordentligt så hjälper den till att flytta kraften till den andra kortväggen.
    Du kan ev även komplettera med ett diagonalstag som sitter i takstolarnas underarm, alltså diagonalt över hela byggnaden.
     
  6. T
    Medlem Nivå 2
    Har haft problem att få tag på någon att hjälpa mig att gräva så jag trodde inte att det skulle bli något av detta i år. Men nu ska grannen hyra en bobcat en vecka så jag funderar på att göra markarbetet själv. Så nu mottages gärna tips igen på enklast möjliga grundläggning för mitt skjul. Gabbe1, ditt uthusbygge låter intressant, har du bara makadam som golv inne i uthuset eller har du gutit platta senare?
     
  7. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Jag la lite singel göt en balk på ca 30 cm djup och murade 3 lager leca sen en liggande regel fastspikad och så byggde jag uppe på det, armering i varje lager, Jag har pinnmo så marken dränerar bra. Några små sprickor på 9 år. det var tänkt att bara bli en bod.. men det ena ledde till det andra så nu är det isolerat med 140mm i 2 våningar. Verkstad nere och målar ateljé uppe.

    Min avatar visar hur det ser ut..
     
  8. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Jag har packad makadam 8-16, sen la jag några cm stenmjöl på det och jämnade av innan jag la in 33x33cm plattor från byggmax.
     
  9. T
    Medlem Nivå 2
    Jag vill helst slippa gjuta sockel och mura, samtidigt som jag tycker det känns dyrt med ex. ALBA-element och då måste man ju dessutom ha en stor maskin som fraktar/lyfter på plats.. vad tror ni om följande?:

    - Gräva bort ett par decimeter och fylla/packa med makadam
    - Lägga dräneringsslang runt om
    - med CC 240 antingen bara köra stenplattor direkt på mark (helst), alternativt gräva ner plintar
    - Köra tryckade dubbla stående 170x45 som kantbalk med omlottskarvar (får ju då automatiskt en 90 bred syll att fästa stående reglar i)
    - Fylla upp med några cm singel i efterhand inuti/runtom (kanske mest för utseendets skull)

    Det är väl mao "öppen plintgrund" jag funderar på men helst utan plintar :) Några uppenbara problem med detta? Kan byggnaden t.o.m blåsa iväg om den inte sitter fast i marken?

    Om det funkar så har jag isåfall en färdig kantbalk som kostar ca 1400kr, tar väl 1 timme att såga/skruva ihop samt är bärande med CC240 (ifall det behöver justeras efter några år).
     
  10. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Med tanke på vindlaster så skulle jag absolut vilja förankra byggnaden i marken på något sätt.
     
  11. T
    Medlem Nivå 2
    Jo, jag inser det när jag tänker efter, så plintar blir nog aktuellt ändå. Men i övrigt, inga andra tekniska nackdelar du/ni kan komma på?
     
  12. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Jag tror inte tryckade reglar i makadam blir en källa till problem, men lika stadigt som en murad sockel blir det nog inte. Men får du upp hela konstruktionen tillräckligt högt från marken med 170mm reglar på högkant? Min sockel är som sagt 40cm hög (varav halva är nedgrävd).

    Sen kan jag också tycka att det är snyggare med en putsad sockel jämfört med tryckat virke.
     
  13. T
    Medlem Nivå 2
    Jag tänkte ha plintarna ungefär i höjd med marknivån så på så sätt kommer ju resten av stommen 17 cm över marken (jämfört med dina 20cm). Jo det estetiska är ju en smaksak men för mig funkar det (dessutom kommer panelen ut 5 cm och jag kanske drar ner den så bara 10 cm blir synligt, lägg till lite gräsväxt på det så :))
     
  14. T
    Medlem Nivå 2
    Liten statusuppdatering: jag hade tur med att kommunen utförde lite dikesgrävning med en 20tons-maskin längs med vägen där vi bor så jag fick två lastbilar fyllnadsmassor samt formning och tillplattning för en billig peng av dom. Nu är snart plintarna på plats (använder minigrävaren till att gräva ner dom) och imorgon kommer 12 ton 0-40 bärlager som ska spridas ut. 5 av 7 takstolar är dessutom redan ihopskruvade. Ibland kan det gå fort när stjärnorna står rätt..