2 953 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Funderingar om åldersbeständig plast.
Hej alla kunniga!
Har ett par funderingar angående den åldersbeständiga plasten.
Är i full gång med tillbyggnad.
Mellan syll och golv har jag lagt syllisolering men ingen plast. Syllisoleringen ligger kant i kant med regeln. Hur får jag det tätt när jag fortsätter med plasten från väggen ner på golvet? Teoretiskt sett så kan ju fukt vilja vandra den vägen, eller tänker jag fel?
Hur gör man i tvättstuga med plasten? Ska ha tätskikt på golvet som ska flytspacklas.
Ska jag låta plasten gå ut på golvet en bit (5cm)? innan jag spacklar? Eller hur gör man?
Och så var det ett badrum på övervåningen. Man ska ju tydligen inte ha plast utanför tätskikt, ska jag bara avsluta plasten där badrumsinnerväggarna kommer eller ska jag vika den runt reglarna innan jag bygger igen?
I snedtaket ska jag ha panel, där får plasten sitta kvar antar jag?
Blev kanske lite rörigt men hoppas ni förstår.
Mvh/ Anders
Har ett par funderingar angående den åldersbeständiga plasten.
Är i full gång med tillbyggnad.
Mellan syll och golv har jag lagt syllisolering men ingen plast. Syllisoleringen ligger kant i kant med regeln. Hur får jag det tätt när jag fortsätter med plasten från väggen ner på golvet? Teoretiskt sett så kan ju fukt vilja vandra den vägen, eller tänker jag fel?
Hur gör man i tvättstuga med plasten? Ska ha tätskikt på golvet som ska flytspacklas.
Ska jag låta plasten gå ut på golvet en bit (5cm)? innan jag spacklar? Eller hur gör man?
Och så var det ett badrum på övervåningen. Man ska ju tydligen inte ha plast utanför tätskikt, ska jag bara avsluta plasten där badrumsinnerväggarna kommer eller ska jag vika den runt reglarna innan jag bygger igen?
I snedtaket ska jag ha panel, där får plasten sitta kvar antar jag?
Blev kanske lite rörigt men hoppas ni förstår.
Mvh/ Anders
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Normalt så plastas nog även badrum, risken är ju att det går hål på tätskiktet i badrummet så fukt tar sig in, då torkar det aldrig med dubbla tätskikt, men på många byggen verkar den risken förbises.
Hej igen.
Ingen som har vettiga svar på de två första frågorna?
Så dök det upp en fundering till. Har en stomme på 170mm med plast på, sen en 45a på detta. För att få till det med avloppet på ena väggen bör jag lägga en 120 regel istället för 45an. Kan jag sätta plasten innanför min 170regel även i detta fall? Det sägs ju att plasten ska sitta så långt in som möjligt, vad tror ni?
/ Anders
Ingen som har vettiga svar på de två första frågorna?
Så dök det upp en fundering till. Har en stomme på 170mm med plast på, sen en 45a på detta. För att få till det med avloppet på ena väggen bör jag lägga en 120 regel istället för 45an. Kan jag sätta plasten innanför min 170regel även i detta fall? Det sägs ju att plasten ska sitta så långt in som möjligt, vad tror ni?
/ Anders
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
plasten ska sitta max 1/3 in i väggen, alltså om du ska köra med ett 45mm installationsfack så krävs absolut minimum 90mm utanför plasten.
Eller som i ditt fall med 170 stomme (antar att det blir 170 isolering utanför plasten då) så kan du max ha 85mm installationsfack. Det du kan göra är ju att sätta 120 regel men bara isolera max 85mm och lämna resten tomt, då är du inom 1/3 gränsen.
Eller som i ditt fall med 170 stomme (antar att det blir 170 isolering utanför plasten då) så kan du max ha 85mm installationsfack. Det du kan göra är ju att sätta 120 regel men bara isolera max 85mm och lämna resten tomt, då är du inom 1/3 gränsen.
Hej igen!
Väcker liv i denna tråden igen. Har nu satt Osb och gips i den kommande tvättstugan. Plasten på ytterväggen ligger utviken på golvet, liksom platen under innerväggen som ligger en bit ut på golvet. Hur gör jag nu med denna?
Golvet skall flytspacklas. Viker jag upp plasten på gipsen innan flytspackling eller skär jag av plasten där den är nu?
I teorin kan ju spacklet leda upp fukt i väggen, eller har jag fel?
/Anders
Väcker liv i denna tråden igen. Har nu satt Osb och gips i den kommande tvättstugan. Plasten på ytterväggen ligger utviken på golvet, liksom platen under innerväggen som ligger en bit ut på golvet. Hur gör jag nu med denna?
Golvet skall flytspacklas. Viker jag upp plasten på gipsen innan flytspackling eller skär jag av plasten där den är nu?
I teorin kan ju spacklet leda upp fukt i väggen, eller har jag fel?
/Anders
Klicka här för att svara