Hej!

Har skaffat ett hus från -40 som nu ska få en källarrenovering.

Har ett hål på ca dia 15 cm där det gamla påfyllningsröret till oljetanken suttit. Utsidan är putsad och tätad, men hur gör jag på bästa sätt för att täcka hålet mot insidan?

Nästa bit är en dörrkarm, 8x19, som ska bort. Innanför karmen sitter en träregel, infälld i betonghålstenen, för fästning av karm. Tar jag bort regeln blir det ju en djup "skåra" i betonghålstenen. Vill helst undvika att bredda öppningen med att knacka bort utstickande kanter.
Finns det någon smidig lösning att fylla ut skåran, eller är det att gjuta igen allt som gäller?

Kan tilläggas att det blir puts och silikatfärg som finish på båda ställena.

Träkonstruktioner kan jag hantera, men mura, gjuta, putsa och liknande är jag novis på så den som är vänlig nog att ge tips får gärna vara övertydlig :)

Ta en tegelsten, bit av betong, leca eller liknande av lämplig storlek. Sedan fäster du denna m.h.a. puts i hålet. Sedan kan du putsa över som vanligt.

Skåran i dörrkarmen putsar du också igen. Använd brädor på sidorna som mothåll, för att få snygga kanter.

Hur man putsar kan säkert te sig svårt innan man provat. Men det är enkelt för en normalhändig person att göra. Googla lite och du kommer att hitta drösvis med guider och filmer som visar hur man gör.

För detta hus torde "Putsbruk C" vara rätt val.

Tack för svar eviljava!

Det finns många fina trådar i detta forum om putsning, så putsningen ordnar sig nog.

Plugga hålet med leca låter som smidigast. Kan man hugga i rätt form.

Själva "skåran" som blir av regeln är ca 100mm bred och ca 55mm djup. Det skulle innebära 10,5 liter puts för att fylla denna. Då torde fyllning med grovbetong K25 vara bättre. Tråkigt med torktid bara...

Man kan ju tänka sig att även här använda leca, men ska det staplas på höjd vill man nog ha lite armering som håller det på plats. Blir även knepigt att få till tack vare ojämnheten i skåran.

Plåtregel som stöd bakom putsen, klädd i hönsnät för att putsen ska fästa kanske?

Göra en gabion av lecakulor och nät och köra in i skåran med ett yttre lager av betong? Men då kanske betong och puts spricker lätt.

Det borde finnas ett bästa tips i detta forum av klokskap!

Eller så limmar du fast cellplast i skåran och putsar på det.

Såklart, hur förståndigt som helst! Att man inte tänkte på det. :banghead:

Tack så hjärtligt för hjälpen!

Eller köper en billig burk fogskum på Bauhaus fyller hålet och putsar på skummet.,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.