Är lite orolig för eko ljud i vårt tilltänkta nybygge?

Har vart inne i ett hus med högt snedtak och där ekade det vansinningt trots möblering !?

Vi kommer att ha vardagsrum/matplats med ryggåstak och ekparkett. Tak av gips och målade väggar. Är livrädd för att få ett eko i huset?
Hur gör man eller går det att på förhand försäkra sig mot att så sker?

Är jättetacksam för era åsikter och erfarenheter...

Med hårda släta ytskikt och högt i tak så finns det absolut risk för att det ska eka.

Tjocka mattor, gardinger, möbler, tavlor osv hjälper till att bryta ljudvågorna och minska eko-effekten.

Skulle det vara större risk för eko eftersom det är högt i tak?
Varför?
Ljudnivån borde väl snarare bli generellt lägre, eftersom luftvolymen blir större och gångtiderna från en reflektion till en annan blir längre.
Dessutom får du färre paralella ytor, vilket borde minska risken för stående vågor.

Eko beror på två saker:
1. Ytorna i rummet.
Hårda, släta, ytor reflekterar ljud bättre, dvs det tar längre tid innan det släcks vilket medför att det finns fler ljudvågor i rummet, vilket upplevs som en högre ljudnivå = eko.
2. Rummets mått och form.
Har man "otur" har rummet sådana mått att ljudvågorna förstärker sig själva, dvs det blir resonans och stående vågor i rummet. Eftersom vanligt samtal har våglängder på i storleksordningen 10cm borde rummets egentliga mått inte spela någon roll alls, det är bara tur och otur som spelar in. Har man otur flyttar man bokhyllan en centimeter, så har man löst problemet.
Om väggar, golv och tak inte är sammanfogade i 90o vinkel blir fenomenet mindre, eftersom det är kortare sträckor där originalljudvågen går (nästan) paralellt med den reflekterade.

Både föräldrarna och vi själva har snedtak på ovanvåningen.
De har lackad parkett i hälften och heltäckningsmatta i hälften. åttiotals sjögrästapeter på väggarna samt brädtak.
Vi har lackat trägolv, putsade väggar och brädtak. Ingen av oss har problem med eko.
I lägenheten vi bodde i tidigare var det målade betongväggar, betongtak (platt, takhöjd 240cm) och klinker på golvet i köket. När det rummet var tommt ekade det duktigt där. Med matbord/stolar, gardiner och mattor inte alls.

Enda gången jag kan tänka mig praktiska problem med eko i ett bostadsrum är små, kubiska eller nästan kubiska, rum med mycket lite möblering och hårda ytskikt.

Något praktiskt sätt att simulera eko finns inte, så vitt jag vet.

/ Fredrik

Det finns perforerade gipsskivor, typ Gyproc Gyptone som äter ljud om man gör rätt på baksidan gipset. Räkna med att det blir dyrt.

Annars kan jag intyga att de flesta nybyggda hus med ryggåstak har ett obehaglig eko och efterklang.

Vid besök hos kompisar i somras, med högt i tak, upplevde jag deras hus som lite 'glammigt'. För allan del också snyggt, ljust och luftigt men det är högst tveksamt om jag skulle välja att bygga på det sättet. Men smaken är ju som baken...

En god vän till mig byggde nytt kök för något år sedan. De öppnade upp mellan det gamla köket och vardagsrummet, bytte takstolar till ryggåstak och det är totalt ca. 65 m2. Det ekar något kopiöst där, vi drar oss för att hälsa på för man är helt slut efter några timmar. Nu har de försökt göra något åt det och inhandlat ljudabsorbenter för nästan 9000:- och det är marginellt bättre... Så som svar på din fråga, Ja det kan eka något så in h-vetet....

Nu blir jag nervös:o
Vi ska ju för f-n skriva på i veckan och har inte trott att det blir ett problem med eko tidigare,,,? Men nu börjar jag tvivla? Är det verkligen så att det inte går att göra något åt det initialt utan special gips osv?
Känns inte som om vi är så sugna på att rita om hela huset liksom.

Mer åsikter och erfarenheter snabbt tack.

Kan du inte höra med säljaren om ni kan få besöka ett liknande hus? Då kan ni själva bilda er en uppfattning.

Steff76 skrev:
Vi kommer att ha vardagsrum/matplats med ryggåstak och ekparkett. Tak av gips och målade väggar.
Har precis så, fast tapetserade väggar. Upplever inget problem med eko. Kanske har haft tur, vet inte.

Var det någon som såg Engineering Connections på Discovery häromveckan? De hade med akustikern som varit med och ritat nya Wembly. Han demonstrerade akustik genom att ersätta hårda väggar med speglar och sedan lysa med en ficklampa. Om sedan ljudet (strålen) kom tillbaka till samma punkt när man vred runt lampan så hade man ett problematiskt eko.

Hej, jag har också tänkt att bygga ett ryggåstak. Hur blev det för dig? Blev det ryggåstak och hur är i så fall ljudnivån?
Hur stort är rummet och hur högt är det till högsta punkt i taket? Mvh Mimmi

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.