Vill limma upp renoveringsgips mot betongväggar.
Tänkte använda gipsbruk på den lite ojämnare väggen, men på de andra väggarna kanske det skulle funka med monteringslim. Isf, hur mycket går det åt på en 2500 x 1200 skiva?

Gipsbruk verkar ha en åtgång på 2-4kg per kvm, dvs 6-12kg per skiva.

Inget jag skulle rekommendera, bättre låta någon putsa väggarna! Provade att montera gips här, blev inget bra, slängde ut eländet och lät putsa väggarna istället. Det är svårt att få dom ligga exakt dikt an, vilket gör dom lätta att ha sönder och dessutom tyckte jag inte det fick fäste redigt. Är det ett lättbetongshus?

• Gilla
vectrex
  • Laddar…
Det går åt 1 tub per 2400x1200 skulle jag tro. Jag limmade 2400x900 då gick det åt 2 tuber monteringslim på 3 skivor. Det blir kostsamt. Kör med gipsbruk och klicka på skivorna, dra sedan ut med 10ans fixkam.

Det är en lägenhet. En del väggar är blåbetong och några vanlig betong. Testade renoveringstapet men var ej nöjd med dess resultat.

1 tub per skiva blir ungefär samma pris som gipsbruk. En tub typ pl400/600 ligger på ca 60kr. 25kg gipsbruk 179kr

Redigerat:
Alltså, om du provat med renoveringstapet så låter det som att du behöver spackla väggarna bara? Det är ju enklare än att försöka limma upp gipsskivor som riskerar att lossna sen.

Nja, eller visst, alltför att spackla men jag uppskattade att det skulle ta mkt tid å slit. Har nu smällt upp tre skivor Renoveringsgips. Lyckades knäcka en skiva när jag bar den. Få se resultatet imån. Fick sätta lite tyngder som spände mot för att få in kanterna helt. Körde med gipsbruk

Går nästan fortare att spackla...

Fortare vet jag inte...
En skiva smäller man upp på 5 minuter. En ojämn vägg behöver brespacklas tre gånger och slipas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.