1 790 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Byta ytterpanel, vad ska jag tänka på?
Jag ska byta ytterpanelen på garaget där jag misstänker att det inte kommer att se så vackert ut
när jag väl tar bort den. Garaget är från -66 och vatten har gått in i väggarna pga skadad hängränna...
Jag hade tänkt att ta bort panelen, inspektera skadorna ställa dit ett par stämp för att
sedan byta ut bärande delar som är skadade och dit med ny isolering och ny panel.
Sedan fortsätter jag så runt hela garaget och avslutar med framsidan och byter då portarna.
Funkar det tror ni och vad ska jag tänka på?
när jag väl tar bort den. Garaget är från -66 och vatten har gått in i väggarna pga skadad hängränna...
Jag hade tänkt att ta bort panelen, inspektera skadorna ställa dit ett par stämp för att
sedan byta ut bärande delar som är skadade och dit med ny isolering och ny panel.
Sedan fortsätter jag så runt hela garaget och avslutar med framsidan och byter då portarna.
Funkar det tror ni och vad ska jag tänka på?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Byta panel är ett rätt så straight forward jobb. Blir det till att byta syll kan det däremot vara ganska trixit, i alla fall om det hela syllen, inte bara begränsade bitar.
Räkna ut hur du vill att panelen ska stämma mot hörn och fönster, så att du inte upptäcker problem när du spikat 80% av panelen.
Sätt en ventilationsspalt/spikläkt under panelen, så att små mängder vatten kan torka ut.
Räkna ut hur du vill att panelen ska stämma mot hörn och fönster, så att du inte upptäcker problem när du spikat 80% av panelen.
Sätt en ventilationsspalt/spikläkt under panelen, så att små mängder vatten kan torka ut.
Misstänker att jag måste byta delar av regelvirket då tiden har satt sina spår. Innerväggarna i gips ser ok
ut, men om man behöver byta delar av regelvirket + ny isolering och vindpapp. Men hur gör man med fuktspärren mot gipsen?
Behöver man det i ett garage eller ?
ut, men om man behöver byta delar av regelvirket + ny isolering och vindpapp. Men hur gör man med fuktspärren mot gipsen?
Behöver man det i ett garage eller ?
Beror på hur tätt garaget är i övrigt. Mitt garage hade ingen ångspärr och värme har stått på sedan 1964, det var hur friskt och fint som helst när jag gjorde om det för 2 år sedan, säkerligen till viss del pga glipor och otätheter.Ramnemark skrev:
Klicka här för att svara