Hej!
Jag och sambon har tänkt tapetsera om en av våra väggar (yttervägg) och det är ganska stora veck som verkar vara genom alla tapetlager. Ok, då tar vi bort alla gamla tapeter, tänkte vi. Vi gjorde ett test på en liten fläck och döm av vår förvåning när det inre tapetlagrat var en tjockare papp (lumppapp?) och innanför detta kommer korslagda fibrer. Vad är detta? Vi har aldrig sett något liknande.
Jag kan tillägga att huset är ett tegelhus byggt 1952.

20150713_202039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
A
Det där är vass med ett lager puts utanpå. Det bästa ni kan göra är förmodligen att riva enbart yttre skiktet på tapeten och sedan spackla eventuella ojämnheter.

Den där skumplasttapeten kan vara svår att få bort, det går ju kanske inte att blöta igenom plasten och på så sätt lösa upp klistret.

Då kan 6 mm renoveringsgips vara ett enklare alternativ, eller till och med bara en Easy Cover-tapet.
De ligger nog på samma prisnivå, så jag skulle valt gipsen.

Tack för svaren. Jag kunde aldrig gissa på att de skulle ha använt vass och puts. Känns väldigt främmande för den här delen av landet (Övik). Det känns inte riktigt som puts utan mer som papp, men inget är ju omöjligt.

Det får nog bli renoveringsgips, känns enklast så.

Fast många tapeter är ju "skiktbara" dvs man kan riva bort ytskiktet så bara underpappret blir kvar.
Prova det i ett hörn!

Skrapa bort löst sittande tapet – kolla speciellt i hörn och vid lister. På pappersburna vinyl- och strukturtapeter dras hela ytskiktet av. Gamla överlappsskarvar slipas ner eller skärs bort och spacklas ut. Andra hål och ojämna partier måste också spacklas ut över hela ytan. Större hål lagas först med väggfix eller liknande. Gör en lätt avslipning på alla spacklade ytor. Damma och förlimma spacklade ytor med utspätt lim enligt anvisning på förpackningen.
Från http://www.borastapeter.se/sv/fakta/tapetskolan/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.