IMG_20150703_190939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland blir man varse skillnaden mellan nu och då. Det var svårt att få den slitna fogsvansen igenom den gamla och gick på ett par sekunder med den nya.

Vad är det för skit vi producerar nu för tiden? Bara det håller garantitiden....

Det är för övrigt ett orange markrör 110mm på bilden (i alla fall det vänstra)

Den stora frågan är ju hur du vet att det nya röret håller sämre. Behövdes verkligen allt gods på det äldre röret, eller var det överdimensionerat? Är det ens samma material i rören?

• Gilla
vilpi
  • Laddar…
Det kan du ha rätt i, men det känns inte så. På det nya är där en vit kärna med orange folie på båda sidor. Jag kan flexa den lite oval enbart med handkraft.
Nej, jag känner mig övertygad om att den äldre har en betydligt längre livslängd.

Detta är ju inte enbart ett scenario för markrör. Allt möjligt produceras i sämre skick. Plåttjocklek på hängrännor, 1 tums brädor är nere på 20mm, o.s.v

I många fall håller jag med dig, mycket som säljs nu är rackligt skräp som knappt håller att lastas ur bilen. Men till stor del handlar det om att använda rätt kvalitet istället för högsta kvalitet.
Om jag hittar på några siffror: Det vänstra röret har kanske en livslängd på 200 år, det högra håller i 50 år. Är det verkligen ekonomiskt försvarbart att ha 200 års livslängd? Är det miljömässigt korrekt?

Jämför med bilar. En amerikanare från 70-talet kan säkert hålla i 100 år, förutsatt att du inte dunkar för mycket plåt eller gör för aggressiva burnouts utanför kiosken. Men vem har en bil i hundra år?

S
nimhed skrev:
Detta är ju inte enbart ett scenario för markrör. Allt möjligt produceras i sämre skick. Plåttjocklek på hängrännor, 1 tums brädor är nere på 20mm, o.s.v
var något nytt 1 tum =20mm vad gäller för något

SBH skrev:
var något nytt 1 tum =20mm vad gäller för något
Först var det 1 tums brädor, sedan blev det t.ex 95x22 och nu är det nere på 95x20. Även då det fortfarande marknadsförs som 95x22

nimhed skrev:
Först var det 1 tums brädor, sedan blev det t.ex 95x22 och nu är det nere på 95x20. Även då det fortfarande marknadsförs som 95x22
Nåja, en tum angav tjockleken innan hyvling.
Så efter hyvling blev det 22 mm.

Samma gällde regeldimensionerna 45, 70 och 95 mm t.ex. vilket motsvarar 2", 3" och 4" ohyvlat.

Men nu har de alltså börjat nalla på dessa 22mm. Men som sagt, bara en sak i mängden.

Vad skall vi kalla det, Morbus Byggmaxius?

À propos, var till den nyöppnade Byggmax-"butiken" i Stenalyckan i Halmstad igår.
Köpte inget. De få reglar (skulle ha lite tryckt) som låg kvar inom "plockhåll" var krokiga som jag vet inte vad.

Nya raka reglar låg i sina stuvar fem meter upp.

N
Idag sparas det överallt mest pga ekonomiska skäl som ofta motiveras med miljöskäl. Tunnare gods i rören ger lättare transporter och mindre materialåtgång. Samma med tunnare brädor man får ut lite mera från samma stock och får lite flera med i samma transport.
22 mm brädor är ju ohyvlade så inte kan väl måttet komma från att dom hyvlas?

Betalar hellre extra för ett rör som håller i 200 år, inget vidare kul jobb att byta rör efter 50 eller 100 år under en gjuten plattaför den som ska göra det.
Ty har kåken redan passerat 100 år så ska den nog kunna stå kvar i 100 år till (tidigare tross botten numera isolerad o dränerad platta på mark)

S
nimhed skrev:
Men nu har de alltså börjat nalla på dessa 22mm. Men som sagt, bara en sak i mängden.
en tum är mest ett samlingsnamn.
sedan finns det inte många som använder tum mått längre

Oavsett, precis som TS misstänker så är mycket av det standardmaterial som säljs idag rackel som ingen anständig byggare el konstruktör hade rört med tång förut.

Vad som är överdimensionerat tål att diskuteras.

Själv retar jag mig mest just nu på att dagens plåtdetaljer är så jämrans tunna så att min plåtsax falsar istället för att klippa. Plastskikten är ju tjockare än plåten. Precis som på billiga fiskpinnar där paneringen är tjockare än fiskrenset i mitten.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.