PS, du får nog sätta några 45x45 kortlingar mellan de ligande 95x45orna ytterst för att stabilisera

Isolera på insida av muren ovan mark. Med din nuvarande skiss kommer du ställa nästan hela husets vikt utanför grundmuren vilket inte kommer att hålla.

leby skrev:
inte riktigt bra det andra heller men håller nog ändå.

Matti_75 skrev:
Med din nuvarande skiss kommer du ställa nästan hela husets vikt utanför grundmuren vilket inte kommer att hålla.
Vad är det som kommer ge sig / inte hålla på kortsidorna?

leby skrev:
Hur mycket isolering hade du tänkt? Idag är väl byggnormen stående 195x45 och liggande 45x45 tror jag.
Eftersom du tar i med isolering i källardelen så kanske du tänkt samma i träkonstruktionen?
Jag hade tänkt bygga en skalvägg enligt träguiden (http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/yttervaggar/)

utbygge_skalvagg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man sätter 45an på utsidan, och gör innerväggen bärande så hamnar hela den bärande väggen rakt ovanför grundmuren. Då har vi löst problemet va? (Mot tidigare bilder har jag kortat av golvbjälkarna 45 mm, så nu är överhänget minskat till ca 15 cm. Med den stående 45an hamnar panelen på samma ställe som tidigare.)

utbygge_vaggkonstruktion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Nu tror jag mer på att det kommer bära, inget jag sett tidigare men nu bär i varje fall muren. Kan du tänka dig att ta en 145x45 som bärande och offra 45 invändigt så har du nog en vägg som bör klara lasterna. Lite risky att inte ta en beprövad konstruktion men om du är lite gambler ;-)

Ska du ha liggande eller stående panel?

Nu förstår jag hur du tänkt dig. Detta kommer att fungera men den 45x45 du tänkt dig att fästa fasaden i är för klen utan några stöd på mitten.

leby skrev:
Ska du ha liggande eller stående panel?
Traditionell röd stående panel med lockläckt. Så utanpå 45orna i min skiss kommer utegips och en spikläkt innan panelen.

Matti_75 skrev:
Nu förstår jag hur du tänkt dig. Detta kommer att fungera men den 45x45 du tänkt dig att fästa fasaden i är för klen utan några stöd på mitten.
Ja, jag tycker också 45orna känns lite klena. Vad tänker du på för slags stöd?

Lägg bärlinor på kortändarna av huset (ovanpå muren så klart) som sticker ut lagom mycket. Du kan sen antingen hänga golvreglarna med balkskor i bärlinan eller ställa reglarna uppe på bärlinan.

Jag förstår inte riktigt. Hur fäster jag bärlinorna? Orkar du rita en skiss, eller förklara lite mer?

Skruva 6mm träskruv c/c 800 mm in i den bärande stommen med någon sorts distans emellan.

Ser att Biltema har 50 st 6x240 mm träskruv för 129 kr. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Traskruv-2000018829/ Står att de är för inomhusbruk. Duger det? De kommer ju inte utsättas för väder och vind eftersom de hamnar bakom utegipset.

Men helst hade jag undvikit de skruvarna. Gör det ju väldigt mycket krångligare att få dit isoleringen :( Hur mycket måste jag gå upp i dimension för att slippa skruven? Räcker 45x70, eller måste jag upp till 45x95?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.