4 574 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Konstruktionsfrågor, golvbjälklag i utbygge
Jag hade tänkt bygga en skalvägg enligt träguiden (http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/yttervaggar/)leby skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man sätter 45an på utsidan, och gör innerväggen bärande så hamnar hela den bärande väggen rakt ovanför grundmuren. Då har vi löst problemet va? (Mot tidigare bilder har jag kortat av golvbjälkarna 45 mm, så nu är överhänget minskat till ca 15 cm. Med den stående 45an hamnar panelen på samma ställe som tidigare.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu tror jag mer på att det kommer bära, inget jag sett tidigare men nu bär i varje fall muren. Kan du tänka dig att ta en 145x45 som bärande och offra 45 invändigt så har du nog en vägg som bör klara lasterna. Lite risky att inte ta en beprövad konstruktion men om du är lite gambler ;-)
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Lägg bärlinor på kortändarna av huset (ovanpå muren så klart) som sticker ut lagom mycket. Du kan sen antingen hänga golvreglarna med balkskor i bärlinan eller ställa reglarna uppe på bärlinan.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Ser att Biltema har 50 st 6x240 mm träskruv för 129 kr. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Traskruv-2000018829/ Står att de är för inomhusbruk. Duger det? De kommer ju inte utsättas för väder och vind eftersom de hamnar bakom utegipset.
Men helst hade jag undvikit de skruvarna. Gör det ju väldigt mycket krångligare att få dit isoleringen
Hur mycket måste jag gå upp i dimension för att slippa skruven? Räcker 45x70, eller måste jag upp till 45x95?
Men helst hade jag undvikit de skruvarna. Gör det ju väldigt mycket krångligare att få dit isoleringen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden