Vi har en gammal betongtrapp som är gjuten på plats antagligen när huset byggdes. De senaste fem åren har den börjat vittra sönder (antagligen pga av salt som använts tidigare) och jag har försökt laga den flera gånger men året efter så har all lagning vittrat bort och trappan i sig har också vittrat lite till. Börjar bli desperat. Skulle helst velat haft den kvar om den gick att fixa.

Hur gör man för att får en lagning av betong att hålla?
 
I
Då det är omöjligt att veta hur betongen i trappan är sammansatt, föreslår jag att du antingen tar bort trappan helt, formar och gjuter en helt ny trappa, alternativt hugger ner allt till armeringen (som ligger plant med trappans undersida cirka 3-5 cm över 'botten') och använder 'skalet' som blir kvar som form för ny trappa. Då får du armera om kupan och lägga den med 3-4 cm avstånd till den gamla. Sen sätta form för sättstegen och gjuta ny trappa med rätt btg.sammansättning. I den kan du tillsätta frostskyddande medel så att btg.-en inte fryser/vittrar sönder i fortsättningen.

Att enbart skrapa av det bortvittrade, räcker inte. Problemet ligger i att btg.en inte är rätt sammansatt. Oftast har man snålat med cementen. Och det går inte att göra något åt nu.
___________________
Byggaren
 
Möjligen kan du kanske mura fast nån typ av stenplattor på stegytan?
 
oskis 123 skrev:
Möjligen kan du kanske mura fast nån typ av stenplattor på stegytan?
Tack för ett mycket informativt svar.

Den här trappen lär väl vara 50 år vid det här laget. Vad är det som helt plötsligt gör att den börjar falla sönder? Fanns inte en tendesn ens för några år sedan.

/Ake
 
oskis 123 skrev:
Möjligen kan du kanske mura fast nån typ av stenplattor på stegytan?
Vet inte om det skull fungera eftersom den nu faller sönder så mycket.
 
I
akhe skrev:
Den här trappen lär väl vara 50 år vid det här laget. Vad är det som helt plötsligt gör att den börjar falla sönder? Fanns inte en tendesn ens för några år sedan.

/Ake

Det som händer i allt murverk, puts och btg. är att salterna fälls ut med termisk fuktvandring. (Syns som vita 'gardiner' på en källarinnervägg, t.ex.) Det är första stadiet till urlakning som gör att kalk och cement i bruket tappar sin limmande effekt. Sen vittrar (eller rättare sagt: sönderfaller) den finare gradiationen av ballasten (grus och sten) internt och skador uppstår. Det är en långtidsprocess som tar flera år att utbilda sig. I en del fall kan den komma redan efter ett par år. Då oftast i en murad/putsad källaryttervägg.

I ditt fall värms trappan från ovansidan av solen och fukten går mot undersidan, där den antagligen inte synts eller tagits för given eftersom fukten från marken kondenserar och stiger upp genom soluppvärmningen och fäster på btg.undersidan. Det är då naturligt att trappan vittrar/sönderfaller först från framsidan.
_______________
Byggaren
 
Tack! Perfekt.
 
akhe skrev:
Vi har en gammal betongtrapp som är gjuten på plats antagligen när huset byggdes. De senaste fem åren har den börjat vittra sönder (antagligen pga av salt som använts tidigare) och jag har försökt laga den flera gånger men året efter så har all lagning vittrat bort och trappan i sig har också vittrat lite till. Börjar bli desperat. Skulle helst velat haft den kvar om den gick att fixa.

Hur gör man för att får en lagning av betong att hålla?
Maxit har en primer som heter bethoheft och en särskild repbetong, problemet är att du behöver ha ett skikt på minst 10mm! så du behöver bila bort minst 10mm som sagt.
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Jag har lagat min med bra resultat genom att först bila bort 3-5 cm från alla yttre ytor. Sedan byggde jag form och gjöt ett nytt ytskikt med finbetong på säck. Efter att det brunnit klart slammade jag hela trappan. Det blev jättebra.
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Bra tråd!

Hur går det Akhe? Har du fixat trappen? Om du har gjort slag i saken är jag mycket intresserad av metod, erfarenheter och resultat.

Jag kidnappar tråden här och lägger upp bilder på min trapp. Samtidigt undrar jag om någon har förslag på hur jag ska fixa min trapp. Det är jättesnygga granitskivor på söndervittrad betong.

Per.
 
  • trapp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trapp3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal tråd, men har det gått bra för er? Har samma problem. Stegen har lossat och man kan gräva bort sand bakom dem i sort sett.
 
Gav upp. Rev bort hela trappen (vilket var ett jobb för sig) och byggde en trätrapp istället. Ångrar mig inte för det blev mycket bättre.
 
Har samma problem som PerraKalles bilder visar och som Akhe beskriver... Blir nog till att riva trappen för mig också då det verkar vara enda möjligheten.
 
Vart tog svaret om duracoat och duratrapp vägen? Jag fick information om ett nytt inlägg på mailen nyss men hittar det inte här i tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.