Jag har en grundmur enligt bild

utbygge_grundmur.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På utsidan har jag satt 20 cm tjock isodrän under mark och ovan mark kommer det också bli 20 cm isolering

utbygge_grundmur_isolerad.png
Skapa konto

Ovanpå det kommer sen själva utbygget, med fasadpanelen några få centimeter utanför isoleringen på grundmuren

utbygge_grovskiss.png
Skapa konto

Men riktigt så långt har jag inte kommit än... Jag har problem med hur jag ska konstruera golvbjälklaget. Först lägger jag en syllbräda på muren, och sen ställer jag golvbjälkar på syllen

utbygge_golvbjalkar.png
Skapa konto

Men hur gör jag med den yttersta golvbjälken? Den har ju ingen grundmur/syllbräda att ligga på

utbygge_golvbjalke_i_luften.png

Nån som har något smart lösningsförslag?

Räcker det med kortlingar på cc 60? Hela yttverväggen kommer ju stå där ute och tynga ner...

utbygge_golvbjalkar_kortlingar.png
Skapa konto

Du ska ju inte ha bjälklaget utanför muren. Antar att du hittat på det för att komma utanför isoleringen men det är fel vad jag har lärt mig.

Ja, precis, det är för att komma utanför isoleringen på grundmuren. Hur ska jag göra annars?

Isoleringen inne i muren, finns sten med inbyggd isolering. Under mark kan du ha isodrän.

Det är för sent, muren är redan byggd :)

Du bör nog flytta in bjälklaget till rätt position, över muren alltså!
Rent byggnadstekniskt är det inte att rekommendera att mixtra med speciallösningar.
Vitsen med muren är att det skall ligga en ram runt hela bjälklaget som du sedan utgår från när du "täcker" över isoleringen på muren.
Alltså, inget utstick utanför muren när det gäller bottenbjälklaget i ditt fall.
Annars finns det bjälklag i andra material som stålkonstruktioner, bjälklag i betong av olika utföranden.

Om du bygger med stående reglar tex 120x45 (som står på lecamuren) så kan du sen korsregla utvändigt med 95x45. Detta kommer ge utrymme för 100mm cellplast/isodrän utanpå lecamuren.

Problemet är att ts vill ha 20 cm......

Jag har reda satt 200 mm isodrän, och tänkte sätta lika tjockt med cellplast.

Kan jag korsregla med ytterligare 95 mm utanpå korsreglingen du föreslår?

Allt är möjligt, men då börjar det bli ganska mycket vikt som belastar skruvarna i den första korsreglingen.

Måste husets fasad och grunden linjera exakt?
Man skulle kanske kunna ha ett droppbleck längst ner som gick ut över grundens isolering?

Ja, det blir mycket vikt. Undrar om det inte håller bättre ändå så som jag ritade...

Det är som sagt en utbyggnad och jag vill att det ska se likadant ut här som det gör vid den befintliga delen av huset (där är det en annan grundtyp, utan isolering). Därför undviker jag helst droppbleck.

Jag tror ändå inte på din lösning. Blir helt fel laster. Om du nu redan står här så skulle jag väl i så fall försöka någon form av stål konstruktion.
Annars om man skall vara väldigt påhittig så gör som du ritat men ställ väggen inne på muren, säg att du ställer en 145x45 längst in som får vara bärare, sen får du bygga så som Gabbe säger utanpå, då bär muren väggen och dina isoleringsreglar bärs av bjälklagsutsticket. Ingen normal konstruktion precis.
Bäst är förstås att prata med en konstruktör..

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag hör vad du säger, men tänker ändå inte ge mig utan vidare diskussion :)

Det är bara på långsidan, med golvbjälken som hänger i luften, som det är problem med min lösning, det är vi överens om va? På kortsidorna kan det väl inte bli några problem?

Det är främst på den sidan som du satt kortlingar, inte riktigt bra det andra heller men håller nog ändå.
Hur mycket isolering hade du tänkt? Idag är väl byggnormen stående 195x45 och liggande 45x45 tror jag.
Eftersom du tar i med isolering i källardelen så kanske du tänkt samma i träkonstruktionen?

ställ en 195x45 minst 95 på muren och sen lägger du en 95x45 utanför, bra blir det inte men det håller nog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.