957 läst ·
4 svar
957 läst
4 svar
rör till öppen spis fast vi inte ska ha det?
Hej.
Vårt hur är precis på väg upp nu i dagarna. Var ute och kikade igår och upptäcker då ett avluftningsrör till kamin genom plattan. Saken är den att vi inte ska ha nån kamin. Det fanns en utritad på orginalritningen men vi har hela tiden sagt att vi inte ska ha nån. Frågade byggaren om detta idag. Han menar att det är "förberett" för kamin till framtiden. Jag tycker det låter märkligt. Borde inte vi blivit informerade o tillfrågade? Om inte annat så för placeringen?? Han sa att det bara var att lägga ett lock över när vi ska lägga golvet. Men vi ska ha klinkers i hela huset. Jag vet inte...det känns bara som att de råkade göra fel o inte vill erkänna det.
Vad tror ni?
Påverkar det hus/platta/värme/golv negativt?
Jättetacksam för alla svar!!!
Vårt hur är precis på väg upp nu i dagarna. Var ute och kikade igår och upptäcker då ett avluftningsrör till kamin genom plattan. Saken är den att vi inte ska ha nån kamin. Det fanns en utritad på orginalritningen men vi har hela tiden sagt att vi inte ska ha nån. Frågade byggaren om detta idag. Han menar att det är "förberett" för kamin till framtiden. Jag tycker det låter märkligt. Borde inte vi blivit informerade o tillfrågade? Om inte annat så för placeringen?? Han sa att det bara var att lägga ett lock över när vi ska lägga golvet. Men vi ska ha klinkers i hela huset. Jag vet inte...det känns bara som att de råkade göra fel o inte vill erkänna det.
Vad tror ni?
Påverkar det hus/platta/värme/golv negativt?
Jättetacksam för alla svar!!!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Är väl enkelt att plugga i båda ändar och OM ni säljer så kan nästa ägare vara en kaminmänniska som då enkelt kan få sin tilluft. Även om man gjuter en betongplugg inne så är det enkelt att ta bort sedan OM det ska sättas in en kamin.
Se det som en framtidssäkring.
Protte
Se det som en framtidssäkring.
Protte
Tack för svar! Blev fundersam då vi inte tillfrågats om placeringen.
Den stod utritad på orginalritningen och har varit kvar på de andra men då det varit glasklart mellan oss och snickaren att vi inte ska ha någon, så tänkte inte vi på det. Finns heller inte med på kontraktet.
Klicka här för att svara