Hej!
Vi är i färd att riva ner befintliga ytskick i vårt kök som ska renoveras. Hela köket, väggar och tak, är täckt med en fiberpapp som enligt märkning på baksidan heter Vägg Fiberpapp Kalex. När vi nu river ner den är det på vissa ställen råspont och bakom det finns troligen ytterväggens panel. Frågan är nu hur vi ska isolera dessa väggar? Är det någon som vet? Rädd för att sätta fuktspärr på ett hus som fram tills nu varit utan det. Går det att isolera med papp igen? Men hur får vi isf ett ytskikt som går att kakla på mm. Hade önskat gipsskivor...
Vi är i färd att riva ner befintliga ytskick i vårt kök som ska renoveras. Hela köket, väggar och tak, är täckt med en fiberpapp som enligt märkning på baksidan heter Vägg Fiberpapp Kalex. När vi nu river ner den är det på vissa ställen råspont och bakom det finns troligen ytterväggens panel. Frågan är nu hur vi ska isolera dessa väggar? Är det någon som vet? Rädd för att sätta fuktspärr på ett hus som fram tills nu varit utan det. Går det att isolera med papp igen? Men hur får vi isf ett ytskikt som går att kakla på mm. Hade önskat gipsskivor...
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Jag inbillar mig att det inte är det men det är isolerat med spån i golvet och tak så det är möjligt att det är det som används mellan panelerna. Vet du hur folk vanligen isolerade på 40-talet? Låt säga att det är isolerat i väggen, kan vi då sätta gips direkt på panelen utan problem?
Kan du mäta ytterväggens tjocklek vid någon fönsteröppning? Om det inte är en sommarstuga bör det vara någon typ av isolering, svårt att säga vilken, kan även vara i en sommarstuga. Vårt hus från mitten på 40-talet var stuga innan och hade spån överallt. Vi hade masonit mot panel som vi satte gips direkt på.
Tack för dina svar! Skulle kunna mäta i fönsteröppningen. Funderar även på att lossa lite på en planka för att titta lite bakom.
Just masonit har vi på en annan yttervägg så det skulle kunna vara ett sätt. Men isolerar det något? Vi vill gärna kunna nyttjat huset även på vintern.
Just masonit har vi på en annan yttervägg så det skulle kunna vara ett sätt. Men isolerar det något? Vi vill gärna kunna nyttjat huset även på vintern.
Troligen är det inte mycket bakom råsponten. Normalt brukar man undvika isolering från insidan, då befintliga väggar blir ännu kallare.
Skulle det vara mitt hus hade jag spickat upp en ångbroms och rätta upp väggen och på med gips. Klart! Den dagen man gör något med utsidan isolerar man utvändigt.
Skulle det vara mitt hus hade jag spickat upp en ångbroms och rätta upp väggen och på med gips. Klart! Den dagen man gör något med utsidan isolerar man utvändigt.
Precis som Chris983 säger, beroende på väggtjocklek idag kan ni bestämma tilläggsisoleringens tjocklek som ni den dagen bygger på utifrån. Ta gärna bilder på ytterväggen och lägg ut om ni vill ha råd & tips på detta.
Klicka här för att svara