Hej

Jag börjar med att bifoga ett par bilder.

2015-07-08 20.30.08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tröskel uterum.png

I vårt uterum (uppvärmt till ca +10 på vintern) så har vi en vägg som är ca 11 meter lång varav ca 9.5 m är glas. Under denna sträcka finns också fem stolpar.

Golvet är laminat (medvetet inte enligt leverantörens temperaturkrav) och således finns en springa på närmare 15mm längs glasväggen. Detta skulle kunna täckas med en vanlig golvsockel, men vi har bestämt oss för en tröskel istället.

Första tanken var att skaffa 3 ekbitar på ca 3.5m och såga ur för pelarna. Sedan skarvar man dessa lite galant bakom pelarnna. Att skaffa 11 meter ekbräda är ju inte realistiskt. Det kanske går med 2 st 5.40 och ha en skarv, men hellre att skarva vid pelare än mitt framför ett glas där man rör sig igenom tänkte jag.

Men sen kom jag på att det kanske går att gjuta. Först ett lager plast mot laminatgolvet så att tröskeln inte håller fast golvet (halva poängen är ju att golvet ska kunna röra sig under) och sedan sätter man en regel som stopp ut mot rummet och bildar således en form mot glaspartiets karm.

En komplikation i det hela är att vi är inne på att det borde gå att flytta på tröskeln. Vi har bestämt oss för att bygga in belysning i dess underkant (och den vilar på en remsa av typ plexiglas + led-list). En 11 meter lång betongtröskel är jag rädd att man knäcker om man börjar flytta på, kanske? Annars får jag försöka trixa så att vi gjuter in belysningen direkt, men då får man liksom gilla läget om listen pajar, istället för att bara dra ut tröskeln, vända den upp och ned och byta ut led-remsan och sedan fungerar den igen.

Elen till remsan löser vi genom att tröskeln möter en sockel där elen kan lösas på baksidan.

Krav
- Belysning under (löses alltså genom att man bygger ett fack längs hela sträckan där en led-remsa får plats och en remsa av plexi eller annan plast ut mot rummet som släpper ut lite ljus)

- Färg: Vit (även om det blir ek så blir det vitt)

- Djupet ska vara så att det inte bara blir emellan pelarna, utan även förbi, eftersom golvet lämnar en springa även runt pelarna och det vore skitfult med golvsockel på pelarna.

- (Önskemål): Gå att ta bort för att byta ut belysning, eller lägga om golvet eller annat oväntat.

Min förhoppning:
Gjuta 11m lång tröskel, rimligtvis med armering. Den är tung, men den går att flytta på genom att vara en person i varsin ände och dra ut den ur sitt hål. Man kan vända på den upp och ned och klistra fast plexi och led-list under (led-list i springan av en klack plexi i framkant och valfritt material i bakkant, mot glaspartiets karm). När detta är fast klistrat så kan man vända på hela alltihop igen, typ måla den och sedan skjuta in den i sin form tätt mot pelare och glasens karm igen.

Någon spontan reflektion?

Tack för tankar!

Jag skulle gjort 3 st trösklar av något trämaterial, fästa dom med något sorts clips eller likanande fäste under. Sätt golvlister runt pelarna. Du kommer få lägga ner enormt med tid genom att försöka gjuta och fixa som du beskriver. Trä väger minst, lätt att ta lös och enkelt att borra/fräsa i för kablar, led-slinga m.m.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack för input!

Även om det blir tre trösklar av trä så kommer de att sträcka sig förbi pelarna, in mot rummet. Så några socklar runt pelarna blir det mest sannolikt inte. Jag slösar hellre skitmycket tid på trösklar än att sätta socklar. Jag har inget emot socklar, men jag tycker det blir fult på pelarna, det blir så smalt och skumt. :)

Men jag håller med dig i dina tankar. Däremot - en fördel med betong är att den är så tung så att den rimligtvis ligger perfekt på plats utan att behöva fästas. Dess egenvikt och dess passform pga att den blev gjuten på plats gör nog att den alltid kommer ligga tätt mot golvet även där golvet är ojämnt.

Trä har ju fördelen att det går att fästa. Jag har varit inne på något spår i tröskeln och något som sticker ut från pelarna, t.ex. en plåt eller kanske bara att jag fräser ur ett par mm av pelarna och skjuter in tröskeln under.

Dock finns nog risken att tröskeln reser sig på mitten (3 meter sträcka framför glasen) och att det blir springor och grus etc kommer in där. Jag antar att man inte "får / bör" foga ner mot golvet med tanke på golvets rörelser. Som sagt, golvet ska ju kunna röra sig under tröskeln, enligt vad jag förstår av golvets leverantör. Om golvet sen kommer röra sig eller inte, det har jag inte en aning om.

Ok, ja det kommer ju säkert bli snyggt med en gjuten variant. Har du erfarenhet av gjutning? Du kan ha en flexfog eller vad det nu heter som tål rörelse om du kör med trätröskel.

Tack för dina tankar!

Flexfog alltså. Intressant, så det håller ändå tätt mot golvet, och "limmar" ändå tröskeln, men kan röra sig?

Jag har gjutit förut, men inte så att jag kan få det till att jag är bra på det. T.ex. kan jag inte förutse vad som händer om man nu lyckas gjuta den här och sedan försöker dra fram den och vända den upp och ned. Knäcks den?

Jag antar att det är viktigt att armera den. Kanske med något tunt. Tidigare har jag gjort någon sula till huset etc, men det lär väl finnas tunnare armering än 10 och 8mm, som jag använt förr.

Men jag är fortfarande inte säker på att betong är rätt lösning. Det kanske är helkorkat, så jag är jättetacksam för alla tankar!

Jag vet inte om det fungerar, men kom att tänka på träkomposit som man använder till altangolv, fasad och staket mm. Finns i vitt, men jag vet inte om det är rätt vit nyans och maxlängd 6 m är det längsta jag sett.

Jag har en idé nu som känns bra.

Jag vill ha en klinkrad yta. Så man kan ju inte klinkra direkt på laminatet, så kanske att jag gör såhär:

Jag kapar till långa remsor av spånskiva, typ 10mm. Sedan lägger jag ett lager till ovanpå med förskjutna skarvar och limmar alltihop. Sedan klinkrar på det. Då borde det väl vara en stabil yta på ca 20mm och sen klinker på det.

Borde bli enkelt att både leverera och bygga. Den ligger då helt löst, men borde ligga på plats av sig själv. :)

Ska du inte skruva fast spånskivorna alls? Risk att det ligger och "glappar" om du inte fäster dom på något sätt.

Jag vet inte, kanske.

Det viktiga är ju att laminatgolvet under kan röra sig fritt men att tröskeln ligger kvar.

Den går ju att skruva ner i betongen under laminatet och borra ett klart större hål i laminatet än det i betongen. Typ borra 30mm i laminatet och 10mm i betongen så kan det röra sig 10mm åt valfritt håll.

Å andra sidan vågar jag tro att det kommer ligga ganska stilla, men jag kan ju ha fel. Synd vore ju om det samlas en massa grus under på sikt och det blir en massa knastrande och vingel när man går på tröskeln.

Jag vet inte, jag är glad att folk delar med sig av sina farhågor och tankar. :)

Ja, svårt att säga innan när du kanske blir den första som testar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.