:x Är i lite behov av råd...
Har en kåk med källare byggd 1945. Har 7 innerdörrar i källaren som är i trä direkt på betongen. Nu vill Anticimex att jag tar bort trösklarna o ca 2 dm upp på varje sida i karmen så att försäkringen mot hussvamp ska gälla... Blir ej godkännt om ja sätter in nya dörrar o har sylpapp under... hur fan rent ut sagt ska ja göra? Killen från Anticimex fick inte ge råd sa han... Lite moment 22 känns de som de klagar men kan ej tala om hur de ska vara... grrrr Frågade om lite annat oxå men han ville ej svara på något. Han klagade även på att fönstret i badrummet var ruttet för färgen flagna...han fuktmätte inte fönstret utan sa att så e de om färgen flagnar... ja fuktmätte fönstret = snus torrt o friskt virke så de har jag nu fixat till. Känns som han hade 0 koll...

Redigerat:
C
Har du fuktproblem i källaren? Eller menade de att man rent allmänt måste ha dörrar som slutar 2 dm från golvet i alla källare?

Tyvärr så är kunskapsnivån ganska skiftande hos Anticimex besiktningsmän. Att föreslå att man ska ha 2 dm glipa under källardörrarna är ju helt löjligt. Syllpapp under karmen räcker fint, så länge du inte har översvämning.
Mina källardörrar har stått mot betong i 80 år och jag har inte sett ngn hussvamp ännu.

Andra klassiker de brukar köra med, är "icke godkänd golvbrunn" - fast de inte har koll på vad som är godkänt eller inte.
"Ej frostsäker vattenutkastare" - fast det är en frostsäker utkastare, med självdränering.

Har lite fuktmätte på vissa ytterväggar men träet i dörrar o Karmar är ganska torrt. Lite förhöjt på ett ställe i tröskeln mellan garaget o övriga källaren men inte mer än ca 5 % enligt mätaren. De va för att de kan komma fukt i dörrkarmen från betongen... Karmar o dörrar är från när huset byggdes.

Kanske ska be om en ny besiktningsman.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.