Andreas_kalmar skrev:
är det inte öppningsbar kåpa på flexen?
Ingen aning, det sitter ju en kåpa med strå på så jag antar att den sitter där för att inte grejerna ska stänka, den kör ju trotts allt i 10 000 rpm men jag får ta en närmare titt på det idag. Tack för tipset.

Flexen hade faktiskt en svänglucka man kunde fälla bort och då kom man ända in till väggen. Sen fick jag montera av hantaget för att ta under elementet.

Efter att han dammsugit och tvättat golvet så visade det sig i Söndagskväll att det fanns en del kvar så det var bara till att på det igen. Nu är det mesta borta, det är troligen tillräckligt för att lägga golv på(jag är ganska petig och vill egentligen ha bort allt). Det jag uppmärksammat är att det finns vita fläckar på plattan och detta trodde jag först var lim men limmet är brunt. Min gissning är att det är någon typ av spackel de använt för att jämna till golvet innan mattläggningen.

Nu ska jag bara reda ut om jag behöver spackla golvet, flexen grävde sig trotts allt ner någon mm på ett par ställen, skulle gissa på att som värst är det 5 mm på ett stället. Limmet hade taget sig ner djupare i plattan på vissa ställen vilket krävdes mer slipning.

Nu har jag fått fram lite bilder, såhär ser det ut : http://imgur.com/a/a7BZm (Bilderna går att förstora genom att klicka på dem)

Som man kan se så finns det kvar lite lim här och där men det är troligen inte mer än att man kan skrapa lite med ett stämjärn. Frågan är mer om man ska behöva spackla golvet med tanke på ojämnheter? På vissa ställen kan man se att det är mer ojämnt och det är där jag fått slipa mest. Detta är dock få ställen, plattan är huvudsakligen väldigt fin slipad och skulle nästan kunna vara färdig där om man nu inte vill ha klinkers.

små märken efter slipmaskinen behöver inte spacklas bara du inte har långa svackor eller ryggar så blir det bra

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Efter som det fanns lim kvar på golvet efter par tvättar så har jag nu fått försöka rispa bort det själv. Tyvärr var det väldigt svårt med både stålborste(på borrmaskin) och stämjärn så tillslut tog jag fram Borrhammaren slog på så att den bara hamrade och använde en mejsel på den. Det var klart mycket effektivare men jag märkte då också att golvet är troligen utjämnat med något mjukare material. Det är vit istället för brunt som limmet och på sina ställen är det ganska mjukt, nästan som gummi men främst verkar det vara poröst och ganska känsligt. Det blev en del mindre hål i golvet men inget som inte går att fylla med fix.

Allt lim är fortfarande inte borta men nu tror jag de flesta hantverkare hade varit nöjda. Det är såfall det där utjämnings materialet de använt, ingen aning vad det är. Ska man ha upp det måste man gå DJUPT i betongen, kanske 1 cm eller mer på sina ställen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.