Det sitter någon form av skiva i tak vid murstock i mitt sovrum.
Målades med tunt lager vattenbaserad färg i samband med renovering.
Tyvärr kommer ingen ihåg vad det var för skiva.

Når ni ser dessa bilder, vad tror ni det är för skiva?

Jag tänker att det kanske är eternit pga att det förmodligen stått en kakelugn här tidigare, att eternitskivan satts upp som brandskydd. För varför, vilket syfte/pga vad sitter det annars en skiva här? Eller kan man någon gång i fornminnes tider typ ha gjort hål i tråtaket (av någon anledning) och sen helt enkelt lappat taket med någon form av skiva? Satt igen hålet alltså. Jag kan se i själva murstocken att det ser ut som olika typer av bruk/puts, dvs man har murat igen tidigare rökingång eller liknande.

Är det något på bilderna som tyder på att skivan är/inte är eternit?
Personligen tycker jag skivans kant ser lite "skev" ut. Skulle en eternitskiva kunna se så ut eller vara mer rak i linjerna? Spikarna finns där med oregelbundna mellanrum. Har för mig att eternitskivor hade förborrade hål med jämna mellanrum, men kan ha fel. Fast det är klart, man kan ju ha förborrat fler hål i eternitskivan såklart. Fanns det förresten några maxmått hur lång en eternitskiva kunde vara och hur tjock en sådan skiva var?

Detta är inte någon orolig asbestfundering utan vill helt enkelt fråga vad ni tror det är för skiva, ifall jag ska ta bort den framöver. Ligger och sover i detta rum varje natt och har så gjort under många år nu, så det är klart, kanske borde jag måla in skivan med någon mer bindande färg. Om det nu skulle vara eternit. Samtidigt vill jag undvika att nöta med pensel på skivan i onödan.

Vad tror ni?

Trevlig helg!

:) image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Knacka på skivan med skaftet på en skruvmejsel. Låter det stumt och inte så ihåligt kanske det är någon form av hårdskiva.

Om det är mer ihåligt och lite burkigt är det nog mer åt masonitehållet. Det kan vågigheten också tyda på.

Oavsett är det ingen risk om den sitter där den sitter. Du behöver troligen inte ens måla den, bara undvika våld mot skrivan.

nåt brandskydd lär det ju inte vara.......även om pipan gått in nära tak så skulle ju skivan varit längre ut isåfall men jag har då aldrig sett nå sånt i nå tak. Det ser ju mer ut som masonit.

Tack för svar Corre! Här inte hunnit knacka ännu...

Varför en skiva här överhuvudtaget? Vad tror du?
Lappa och laga ett uppbrutet trätak (varför har man isåfall behövt bryta upp här?) eller någon form av skiva för brandskydd? Om det handlar om brandskydd så känns det som att taklisten måste ha kommit upp efteråt.. För den är ju i trä och går över skivan. Inte så mycket till brandskydd då inte. :)

Ger spikarna, storleken på skivan och vågigheten dig någon känsla åt vilket håll det lutar? :)
Om du skulle ge dig på en gissning.

Har ett till ställe med någon form av skiva, i tak vid samma murstock, fast på nedervåningen.
Bredvid en kanal som numera används som frånluftskanal (se vit lucka på bild), men där jag tror det varit rökkanal tidigare, pga att jag hittade en massa kolrester mm i botten av den nuvarande ventilationskanalen.

Samma här, vad sjutton är det för skiva och varför?

image.jpg
Skapa konto

Tack för svar Stefan1972!
Hur menar du med att skivan borde ha varit längre ut om det handlade om brandskydd?
Hänger inte med riktigt.. :)

Jag tror att takpanelen inte gått ända fram mot murstock och hörna när där har funnits kakelugn el annan värmekälla. Så de har lappat med masonit för att enkelt få innertaket helt.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Aha, smart tänkt thomas33! Pratar vi slutet av 1800-talet nu tro?! Det är nämligen då huset är byggt och inbillar mig att takpanelen kan vara sedan dess, men det kanske inte är troligt, när jag tänker efter...

Takpanelen kan vara så gammal, men troligen har masoniten kommit dit på 1960-talet vid någon renovering då dåliga kakelugnar kastades bort och ersattes med elvärme!

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
I anslutning till skorstenar är sannolikheten stor att det är något med asbest. På bilden ser det mest ut som masonit eftersom den följer panelen som vanlig hård eternit inte skulle göra. Men det finns ju mjukare varianter. Kan vara en förändring i murstocken som lämnat ett hål som lappats igen med en bit masonit om det gjorts efter att eventuell kamin eller liknande tagits bort. Eller någon tidigare vattenskada som täckts över. Kommer du åt att se uppifrån (vind)? Hur som helst ser den ofarlig ut där den sitter väl inmålad. Ska du ta bort skivan så får du väl undersöka närmare.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
det är masonite
skivan följer takets små variationer.
hade varit hård asbest ´skiva hade varit mera skarv

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
ClasseClas
Jag tror också på masonite. Det är den täta spikningen och följsamheten i skivan som gör att jag tror på det. En eternitskiva är tjockare och stelare och hade skruvats med kullrig skruv betydligt glesare än vad du har på bilden.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
ClasseClas skrev:
Jag tror också på masonite. Det är den täta spikningen och följsamheten i skivan som gör att jag tror på det. En eternitskiva är tjockare och stelare och hade skruvats med kullrig skruv betydligt glesare än vad du har på bilden.
eller spikade med större huvud

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.