Hej!
Jag stötte tyvärr på ett problem med min förra hundkoja, som började mögla överallt i plywooden.
Vanlig, omålad plywood var det, men jag hade lagt på en olja som skulle skydda.
Nu, ritar jag upp den nya hundkojan.
Ramen byggs utav 45*70 tryckt virke, och isoleringen blir 70mm cellplast. Inga konstigheter!
Botten dock, är jag oroad av.
Många verkar använda just plywood, men med tanke på mitt senaste problem med mögel så är jag lite oroad över det.
Hundkojan kommer att stå på ett trallgolv, och sedan på ett par 'ben' av tryckt virke.
Så plywooden kommer inte att ha direktkontakt med marken alls.
Behöver jag bara måla den?
Behöver jag ett annat material?
Bild på hur min tanke är
Jag stötte tyvärr på ett problem med min förra hundkoja, som började mögla överallt i plywooden.
Vanlig, omålad plywood var det, men jag hade lagt på en olja som skulle skydda.
Nu, ritar jag upp den nya hundkojan.
Ramen byggs utav 45*70 tryckt virke, och isoleringen blir 70mm cellplast. Inga konstigheter!
Botten dock, är jag oroad av.
Många verkar använda just plywood, men med tanke på mitt senaste problem med mögel så är jag lite oroad över det.
Hundkojan kommer att stå på ett trallgolv, och sedan på ett par 'ben' av tryckt virke.
Så plywooden kommer inte att ha direktkontakt med marken alls.
Behöver jag bara måla den?
Behöver jag ett annat material?
Bild på hur min tanke är
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Formplywood har vi använt i en lekstuga och det har klarat sig bra. Den var dock lite högre upp från marken. Annars kanske du kan lägga en Jackon eller LUX-skiva där som är till för att ha inne i badrum, typ putsbruk + frigolit + putsbruk. Då blir det lite isolerat också.
Jag har gjort det i ett litet igelkotthus, men det var bara för att jag råkade ha spillbitar över. Det har hållit i alla fall.
Tack Andreas!Andreas Lundgren skrev:Formplywood har vi använt i en lekstuga och det har klarat sig bra. Den var dock lite högre upp från marken. Annars kanske du kan lägga en Jackon eller LUX-skiva där som är till för att ha inne i badrum, typ putsbruk + frigolit + putsbruk. Då blir det lite isolerat också.Jag har gjort det i ett litet igelkotthus, men det var bara för att jag råkade ha spillbitar över. Det har hållit i alla fall.
Har tyvärr varken fått notiser eller varit inloggad så jag har inte sett din kommentar förens nu tyvärr!
Jag köpte lite bättre plyfa än den jag haft tidigare, dränkte den i olja, och sedan målade den med grundfärg 3 gånger - jag hoppas att den håller sig
Återkommer med uppdatering!
Klicka här för att svara