1 360 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Plugg eller vad till enkelgips
Hej
Har en rak trappa i ett 80-tals radhus som vi renoverade förra året och har ett problem med trappräcket som sitter med 3 skruv
När vi tog ner Räcket så satt de två yttersta i träregel men den mittersta satt bara i enkelgips med 8mm plugg som tuggade sönder gipsen när vi tog bort det, när vi återmonterade så satte jag en 10mm plugg istället men den sitter ju inte alls utan bara håller uppe skruven som är en sån här https://www.byggmax.se/inredning/trappor/trapprenovering/handledarbeslag-stepkit-guld-p664395

Tips på vad man kan göra? Skulle ju tagit upp ett hål i gipsen när vi renoverade om och så men det var ingen som tänkte på det då ju 😳
Har en rak trappa i ett 80-tals radhus som vi renoverade förra året och har ett problem med trappräcket som sitter med 3 skruv
När vi tog ner Räcket så satt de två yttersta i träregel men den mittersta satt bara i enkelgips med 8mm plugg som tuggade sönder gipsen när vi tog bort det, när vi återmonterade så satte jag en 10mm plugg istället men den sitter ju inte alls utan bara håller uppe skruven som är en sån här https://www.byggmax.se/inredning/trappor/trapprenovering/handledarbeslag-stepkit-guld-p664395

Tips på vad man kan göra? Skulle ju tagit upp ett hål i gipsen när vi renoverade om och så men det var ingen som tänkte på det då ju 😳
Spontant skulle jag säga att du aldrig kommer att få den skruven att sitta bra i enkelgips. Går det att hitta ett liknande beslag som du kan fästa med en mollyplugg? Annars är nog lösningen att göra hål i gipsen, sätta en bit trä eller träfiberskiva bakom som är större än hålet och sedan återmontera gipsbiten. Är det tapet på väggen? Om du spacklar noga och sätter en ny tapetvåd hela vägen från golv till tak kan du få det osynligt, men visst är det mycket jobb så här i efterhand.
Räcket hålls upp av de två andra fästena + lite ribbor på sista 80 cm, så den behöver inte sitta bra utan mest sitta så att den inte glappar från väggen.
Finns det inget skum man kan spruta in och fylla utrymmet med sen använda skruven. Men jag fiskar antagligen efter nåt som inte finns 😐
Finns det inget skum man kan spruta in och fylla utrymmet med sen använda skruven. Men jag fiskar antagligen efter nåt som inte finns 😐
Jodå, det finns en sådan produkt, http://www.fischersverige.se/Portal.../allman_infastning/_dokument/Fill_and_fix.pdfHojte skrev:
Men om den funkar vet jag inte, vore bra om någon vågar prova!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 313 inlägg
Kolla vad det är för gänga på insex-muttern som håller räcket. Skaffa en gängstång med samma gäng och en gipsmolly med den gängan. Montera mollyn, tag bort skruven, måtta till en lämplig bit gängstång och montera tillbaka räcket. Drag fast insex-muttern.
Någon form av lim kanske kan fungera. Plastic padding av något slag inte bara i skruvhålet utan även så att det limmar beslaget mot väggen. Se till att det har härdat ordentligt innan du sätter upp räcket på beslaget. Ett problem är att man eventuellt förvärrar läget om det inte skulle fungera.
Under förutsättning att man kan få ut skruven ur beslaget tycker jag att Robert-san01s förslag låter riktigt bra.
Under förutsättning att man kan få ut skruven ur beslaget tycker jag att Robert-san01s förslag låter riktigt bra.
Klicka här för att svara