Sitter och spånar inför dilemmat med badrummet på nedre plan/Källare (75% under mark) och med tanke på hur sneda väggarna är så var min plan att regla på 70 reglar på väggarna för att dölja el samt VA.
Risken finns ju alltid där med tillskjutande fukt från väggarna och oron att det skall till och mögla till sig bakom är en faktor.
Om man reglar på med 70mm plåtregeln cc45 för att rikta väggarna och avslutar med en Farmacell fibergips som är godkänd för våtrum i ett lager - Borde det stilla min oro? Andra vettiga lösningar?
K-Plyfa och Kartonggips? Kanske våtrumsgips i Våtzon 1.
Dubbel kartonggips?
Formplyfa och kartonggips?

Ena granne valde att putsa om väggarna, en annan fick LUX element satta på väggarna inför ytskikt.

Förutsättningarna:
- Dränerat Isodrän 200mm utsida (2013)
- Väggkonstruktion: Puts/Betonghålsten/Träulit/Puts.
- Golvkonstruktion: 200mm Cellplast/Platta med armering och vattenburen golvvärme (Kommande)

Reglerna för badrum i källare säger att man endast skall ha tätskikt i våtzon 1 samt kring brunn och det är det som är min plan.

Tittar man övrigt i huset så finns det en del speciallösningar. Gillestugan var reglat med 45 trä rakt mot yttervägg följt av isolering och kartonggips och suttit i över 20 år - Vid rivning visade detta inga spår av angrepp. Före dränering dessutom.
Förråd källare påseglar med 22spont följt av spånskiva och där har jag kapat upp en kvadrat mot golv för att kontrollera skick och ser inget angrepp på varken spont eller spån, ser som nytt ut.
Badrummet är idag reglat med ca60mm mot yttervägg och isolerat likaså, följt av kartonggips. Bara rivit mindre ytor där för framkomlighet och ändringar, inget i direkt anslutning till nuvarande dusch men inte sett minsta tillstymmelse till angrepp på trämaterial, isolering eller skivor.

Hur fanken skall jag bygga badrummet helt enkelt utan att putsa alla väggar raka inför plattsättning?

Att badrummet minskar i storlek med reglar är ett ickeproblem då det är ganska så stort med ca 13kvm och att det idag redan är utseglar så det skulle blir ett par centimeter mindre helt enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.