Håller på att renovera kök och tyvärr har vattenrören stått och droppat ner i mellanbjälklaget nu (mitt fel
). Huset är från 1965. I mellanbjälklaget ligger sågspån. Frågan är hur jag på bästa sätt ska få ordning på detta?
Det är ganska så blött i botten, men det ligger ju ingen plast, så det borde kunna torka ut?
Ska jag riva hela taket i rummet under? Ska jag suga ut allt spon? Tips och tankar?
Öppnat bjälklaget lite
Taket i källaren
Det är ganska så blött i botten, men det ligger ju ingen plast, så det borde kunna torka ut?
Ska jag riva hela taket i rummet under? Ska jag suga ut allt spon? Tips och tankar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat bjälklaget lite
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket i källaren
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
låt det vara det torkar, du behöver inte göra annat än att vänta................Vill du ha det osynligt sen så får du såklart måla om och ev byta undertaket om det är masonit och bågnar och blir krokigt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Så länge läckaget är åtgärdat och det enbart är trä det handlar om så behöver man inte öppna mer än nödvändigt. Det torkar även om du bygger in det igen. Det hade varit en enorm skillnad om det legat mineralull där eller om det varit gipsat eller så. Då lär man ju riva upp allt.
Skönt att höra att det torkar! Men av nyfikenhet; torkar inte mineralull och gips?
Läckaget är åtgärdat. Det var jag som var oförsiktig och lämnade öppna rör och hoppades att ventilen på inkommande vatten höll tätt. Visste att jag skulle proppat men jag chansade, för jag hade inga kopplingar till Ø16mm koppar då
Läckaget är åtgärdat. Det var jag som var oförsiktig och lämnade öppna rör och hoppades att ventilen på inkommande vatten höll tätt. Visste att jag skulle proppat men jag chansade, för jag hade inga kopplingar till Ø16mm koppar då
minerallull och gips blir förstörtkongo_lasse skrev:Skönt att höra att det torkar! Men av nyfikenhet; torkar inte mineralull och gips?
Läckaget är åtgärdat. Det var jag som var oförsiktig och lämnade öppna rör och hoppades att ventilen på inkommande vatten höll tätt. Visste att jag skulle proppat men jag chansade, för jag hade inga kopplingar till Ø16mm koppar då![]()
Ok så då vet du alltså inte, du bara gör som din fukttekniker säger ... det skapar säkert mycket jobb iaf.SBH skrev:
jodå vi vet att allt som är fuktigt skall bort.kongo_lasse skrev:
det värsta för oss är att vi måste göra det billigt också för vi har försäkringsbolag som inte vill betala mer än vad dom behöver. så det är en väldig balans akt
Det ser ganska blött ut och jag hade nog velat byta ut så mycket av sågspånet som möjligt och även ytskiktet i taket under. Det kommer dock torka ut med tiden och blir troligtvis ingen större fara, men eftersom taket ändå behöver göras om nu kan man lika gärna ta det säkra före det osäkra.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
varför ska man byta ut spån som blivit fuktigt en gång? och mögel? varför skulle det mögla? Det är ju bara moderna konstruktioner som möglar och troligen så kan väl inte den fukttekniker som nämns mer än vad moderna gipssnickare kan heller........
Det är skillnad om det är ett läckage som pågår under mycket lång tid med konstant fuktpåverkan. Då kan man ju anta att det börjar hända saker. Men trä som blir blött en gång pga ett läckage torkar och påverkas inget mer sen.
men är det försäkringsbolag inblandat så ska det väl gå fort,det ska inte bli nå reklamationer och ingenting så då blir det väl som det blir.
Det är skillnad om det är ett läckage som pågår under mycket lång tid med konstant fuktpåverkan. Då kan man ju anta att det börjar hända saker. Men trä som blir blött en gång pga ett läckage torkar och påverkas inget mer sen.
men är det försäkringsbolag inblandat så ska det väl gå fort,det ska inte bli nå reklamationer och ingenting så då blir det väl som det blir.
När man läser första stycket så blir jag faktiskt allvarligt tveksam till huruvida du är ironisk eller ej. Det är klart att icke moderna konstruktioner också kan mögla. Vad är det som gör en konstruktion till modern eller ej? För mögelpåväxt krävs 4 saker:Stefan1972 skrev:varför ska man byta ut spån som blivit fuktigt en gång? och mögel? varför skulle det mögla? Det är ju bara moderna konstruktioner som möglar och troligen så kan väl inte den fukttekniker som nämns mer än vad moderna gipssnickare kan heller........
1. Hög RF (över 75 % för de flesta material) - Check!
2. Lagom temperatur (20*C är perfekt) - Check!
3. Näring i form av organiskt material (kan även tänkas att gammalt spån innehåller annan smuts) - Check!
4. Tid - Tveksamt
Alla förutsättningar finns alltså för mögelpåväxt förutom möjligen tid. Detta beror till stor del på hur man låter det torka ut. Skulle man lämna allting stängt så kommer det bli mögelpåväxt, garanterat. Du kommer inte se det, kanske inte känna någon lukt, men det kommer finnas. Öppnar man däremot upp och sätter in fläktar så plockar man bort tidfaktorn. Plockar man bort det gamla spånet har man plockat bort i princip samtliga faktorer.
Och jo, jag kan mer inom ämnet en gemene gipssnickare. Det kan jag garantera dig.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
det där med mögel kan man ju diskutera i evigheter..............en del är rabita och en del har sunt förnuft och alla resonerar vi olika. Mögelsporer kan man hitta i precis allting om man letar tillräckligt länge.