Hej,
Jag ska sätta upp 3 konsoler för en hylla på 40x20 cm som ska hålla upp till 20 KG i en lättbetong(hålsten) vägg i källare.
Såhär ser konsolen ut med medföljande plugg(pluggen är 6 mm och skruven verkar vara 4 mm :
Fästet kommer egentligen med 2 skruvar men jag har satt liknand konsoler för samma tyngd i gipsvägg med mollyskruvar(1 i varje) och det har fungerat utmärkt.
Själva hålet i konsolen är 5-6 mm så jag kan välja en större skruv med försänkt skalle. Frågan är bara vad jag bör välja? Antar att jag behöver någon bättre plugg? Ge gärna exempel från Harald-Nyborg, Biltema, eller Jula då de ligger närmst.
Jag har dessa plugg hemma :

http://www.clasohlson.com/se/Pluggsats/30-6295
Men de e kanske ingen höjdare, jag är öppet för att köpa andra märkespluggar, gärna då i någon typ av sats så att man har till framtiden med.
Jag ska sätta upp 3 konsoler för en hylla på 40x20 cm som ska hålla upp till 20 KG i en lättbetong(hålsten) vägg i källare.
Såhär ser konsolen ut med medföljande plugg(pluggen är 6 mm och skruven verkar vara 4 mm :
Fästet kommer egentligen med 2 skruvar men jag har satt liknand konsoler för samma tyngd i gipsvägg med mollyskruvar(1 i varje) och det har fungerat utmärkt.
Själva hålet i konsolen är 5-6 mm så jag kan välja en större skruv med försänkt skalle. Frågan är bara vad jag bör välja? Antar att jag behöver någon bättre plugg? Ge gärna exempel från Harald-Nyborg, Biltema, eller Jula då de ligger närmst.
Jag har dessa plugg hemma :

http://www.clasohlson.com/se/Pluggsats/30-6295
Men de e kanske ingen höjdare, jag är öppet för att köpa andra märkespluggar, gärna då i någon typ av sats så att man har till framtiden med.
Redigerat:
Blir nog bra med de som följer med - Generellt tycker jag att plugg som följer med diverse hyllor och sånt är för korta.
Väljer alltid att kasta dem över axeln och kör med Essve Nylonplugg NL8x65, bra längd som definitivt biter i lättbetong - Otaliga kök satta med dem i lättbetongväggar. Den är en bra kompromiss mellan längd och hålstorlek. Till den väljer jag en 6mm skruv på 70-80mm, typ Essve.
De större byggvaruhusen säljer bra plugg i diverse storlekar.
Väljer alltid att kasta dem över axeln och kör med Essve Nylonplugg NL8x65, bra längd som definitivt biter i lättbetong - Otaliga kök satta med dem i lättbetongväggar. Den är en bra kompromiss mellan längd och hålstorlek. Till den väljer jag en 6mm skruv på 70-80mm, typ Essve.
De större byggvaruhusen säljer bra plugg i diverse storlekar.
Produkter som diskuteras: "Nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 145 inlägg
Det var generöst av hylltillverkaren att skicka med Fischer UX plugg; ofta är pluggarna som följer med rent skräp. Men, i din andra tråd så verkar det råda osäkerhet om du har hålsten av "riktig" betong eller av någon form av lättbetong/lättklinker. Detta gör nämligen stor skillnad när det kommer till vilken plugg du behöver använda.
Har du hålsten av riktig betong så fungerar Fischer UX utmärkt. Enligt lasttabellen (här) så är en UX6 i "Hollow sand lime stone" (nära nog betonghålsten) dimensionerad för 0,40 kN = ca 40 kg.
Men om du har hålsten i någon form av lättbetong/lättklinker så är det en helt annan sak, och då hade i alla fall jag använt en framförallt mycket längre plugg än det där. Essve NL 8x65 blir nog bra i det fallet; och dessa verkar faktiskt säljas (troligtvis som no-name) på Harald Nyborg vilket du föredrog: http://www.harald-nyborg.se/nylonplugg-8x65.html.
Har du hålsten av riktig betong så fungerar Fischer UX utmärkt. Enligt lasttabellen (här) så är en UX6 i "Hollow sand lime stone" (nära nog betonghålsten) dimensionerad för 0,40 kN = ca 40 kg.
Men om du har hålsten i någon form av lättbetong/lättklinker så är det en helt annan sak, och då hade i alla fall jag använt en framförallt mycket längre plugg än det där. Essve NL 8x65 blir nog bra i det fallet; och dessa verkar faktiskt säljas (troligtvis som no-name) på Harald Nyborg vilket du föredrog: http://www.harald-nyborg.se/nylonplugg-8x65.html.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 145 inlägg
Kan ju tillägga att Essve NL 8x65 så klart fungerar ypperligt även i hålsten av riktigt betong; så är du osäker så kör på dessa (och följ slackers rekommendation av skruv) så kommer det blir bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 inlägg
Har fixat länken ovan. Dock så är det ganska små förpackningar ser jag nu.snowjim skrev:
Det kan även vara värt att leta efter Fischer SX 8x65; den är t.o.m. ännu trevligare än Essve NL 8x65. Dessa säljs bland annat i storpack på Amazon i Tyskland länk; borde bli ca 160 kr inklusive frakt.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 inlägg
Ser ut att vara rätt plugg. Får du in 6x80 skruven i konsolen så kör på den, annars 5x70.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En liten kommentar i förbifarten:snowjim skrev:
Överdimensionera rejält! Tänk inte bara på den planerade statiska lasten.
Rätt som det är kommer någon obetänksam och stöder bakdelen mot en hyllkant,
eller ett barn och tar tag och häver sig upp med hjälp av händerna för att se vad som finns.
Och då räcker kanske inte de där 20 kilona.
Alltså: Långa skruvar, och så grova som får plats i konsollen
De större skruvarna passar om man skruvar in dem i fästet, större skruv går inte. Man kan se att de kommer sticka ut några mm i pluggen men vad jag förstår så gör det inget. Troligen innebär det dock att jag måste borra ett lite djupare hål än vad pluggen är.
Här kan ni se hur stor skruven är och hur den jämför med den som medföljde.

Lite missvisande då den medföljande skruven ligger på bänken och därmed ser ännu mindre ut.
Väggen är färdig för att borras i, får bara hoppas att skruven inte letar sig ut på andra sidan väggen(pannerum)
Här kan ni se hur stor skruven är och hur den jämför med den som medföljde.

Lite missvisande då den medföljande skruven ligger på bänken och därmed ser ännu mindre ut.
Väggen är färdig för att borras i, får bara hoppas att skruven inte letar sig ut på andra sidan väggen(pannerum)
Medlem
· Västra Götaland
· 145 inlägg
Perfekt, helt rätt storlek då kort sagt.snowjim skrev:
Tvärt om så ska en skruv sticka ut igenom pluggen. Och du ska alltid borra ett hål som är djupare än skruven/pluggen.snowjim skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden