É
Hej,
I min källare med betonggolv har jag ett litet hörn/rum på
1m2 som jag vill gjuta igen, se bilden hur det ser ut. Längst ner tvärs genom utrymmet är ett uppsågat avloppsrör där det ligger två vattenslangar till brunnen och en värmekabel i. Detta ska jag ev. försöka förstärka lite så rören inte korvar ihop sig, sen ska jag gjuta lite betong runt om röret så att det håller formen även om röret korvar ihop sig och inte sjunker ihop av lite belastning (så inte sand rasar in i röret).

Vad ska jag sen fylla upp gropen med till golvnivå? Kan man fylla upp med EPS-cement och sen flytspackla sista lagret? Jag ska dock inte ha nåt klinker eller annat sen. Är det då bättre med betong som ytskikt?

Eventuellt ska detta ändras om några år när det blir komunalt avlopp så jag vill inte ha ett helvete att riva upp det sen om det skulle behövas.

Eller ska man istället fylla upp med sand och bara gjuta betong sista 10cm? Ser ut att bara vara så på befintliga. Men kom på när jag skriver att det kanske inte blir bra för golvbrunnen eller kanske duger ändå? Liten extraklump runt där bara?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyll med mackadam eller kross, 16-32 eller motsv, lägg lite markduk och gjut igen sista 7-10cm med snabbbetong.
Packa runt rören med sand eller fingrus.
Om det inte är så djupt som bilden ger sken av så kör med grus hela vägen. Det blir inte sämre än resten av golvet.

• Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
Är du rädd att få in sand i röret så lägg markduk runt det så är du safe, enklare och snabbare än att gjuta betong runt.

• Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.