21 185 läst ·
27 svar
21k läst
27 svar
Borra i hålbetong utan borrhammare?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har en borrhammare som skär igenom vår lättbetong(hålsten) som smör, problemet är att hålen tenderar bli mycket större än tänkt och minsta möjliga borr storlek är 6 mm.
Finns det något annat man kan borra med(även om det tar mer tid), ex skulle man kunna använda vanliga härdade borr utan slag eller hammare?
Skulle kanske någon av dessa fungera :

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-15-st-2000024060/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-5-st-2000016860/
Finns även märkes här : http://www.harald-nyborg.se/dewalt-betongborrset.html
Jag har en borrhammare som skär igenom vår lättbetong(hålsten) som smör, problemet är att hålen tenderar bli mycket större än tänkt och minsta möjliga borr storlek är 6 mm.
Finns det något annat man kan borra med(även om det tar mer tid), ex skulle man kunna använda vanliga härdade borr utan slag eller hammare?
Skulle kanske någon av dessa fungera :

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-15-st-2000024060/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-5-st-2000016860/
Finns även märkes här : http://www.harald-nyborg.se/dewalt-betongborrset.html
Bosch har en borr som är rätt bra. Kör den själv för att borra i kakel.
http://www.bohlin-nilsson.se/produk..._-_universalborrsats_bosch_multi_construction
Sök på Bosch multi construction om länken bråkar
http://www.bohlin-nilsson.se/produk..._-_universalborrsats_bosch_multi_construction
Sök på Bosch multi construction om länken bråkar
Redigerat:
Kan tillägga att de borr jag har idag är från Makita enligt följande

http://www.proffsmagasinet.se/verkt...-d-20111-sds-plus-borrar-och-mejslar-13-delar
Men problemet med dem är att hålen blir onödigt stora som sagt.
Bosch lådan dextrocell hänvisar till liknar de från Biltema en hel del och kvalité kan såklart spela en avgörande roll, dock svårt att få tag på just dem idag skulle jag tro. Har du borrat i hålsten med dem? Hur blir hålen?

http://www.proffsmagasinet.se/verkt...-d-20111-sds-plus-borrar-och-mejslar-13-delar
Men problemet med dem är att hålen blir onödigt stora som sagt.
Bosch lådan dextrocell hänvisar till liknar de från Biltema en hel del och kvalité kan såklart spela en avgörande roll, dock svårt att få tag på just dem idag skulle jag tro. Har du borrat i hålsten med dem? Hur blir hålen?
Hittade denna från Bosch :
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...kiner/borr/borr-for-betong/betongborr-181752/
Det står dock att man iallafall behöver slagborr? Det har jag inte på min vanliga borrmaskin(eller skruvdragare). Min tanke var om det fanns borr som gick att använda utan slagborr och borrhammare?
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...kiner/borr/borr-for-betong/betongborr-181752/
Det står dock att man iallafall behöver slagborr? Det har jag inte på min vanliga borrmaskin(eller skruvdragare). Min tanke var om det fanns borr som gick att använda utan slagborr och borrhammare?
Det finns ju SDS borr i mindre storlekar än 6mm. Tex 4mm, 5mm, 5,5mm - Bl a Jula har ett utbud på dessa.
SDS Borr Jula
Betonghålsten går att köra med de borrar du länkar till ovan men jag skulle då rekommendera att du har en maskin med knack om du vill att det skall gå lätt. Betonghålstenen är ganska hård - Körde själv 8 hål igår med en kakelborr av typen du länkar till ovan men just då med knackmaskin.
Är det däremot Lättbetong du har så går det utmärkt med dessa borrar och en maskin helt utan knack och jag kör själv den varianten ofta då det är smidigare med batterimaskin samt, precis som du säger, hålen blir finare och tajtare.
SDS Borr Jula
Betonghålsten går att köra med de borrar du länkar till ovan men jag skulle då rekommendera att du har en maskin med knack om du vill att det skall gå lätt. Betonghålstenen är ganska hård - Körde själv 8 hål igår med en kakelborr av typen du länkar till ovan men just då med knackmaskin.
Är det däremot Lättbetong du har så går det utmärkt med dessa borrar och en maskin helt utan knack och jag kör själv den varianten ofta då det är smidigare med batterimaskin samt, precis som du säger, hålen blir finare och tajtare.
Har nu varit nere o tittat och dessa maskiner har jag(tydligen fanns det slagborr även på den enklare maskinen)
Black & Decker CD501CRE 500W

Makita HR2610

Bosch GRS 14,4-2-LI

Makita DDF453SYE 18V (dock inte uppackad än)

Jag vet att Black & Deckern fungerade inte alls bra i lägenheten när vi skulle borra hål i taket för lampa, men så var det också väldigt hård massiv betong. Här fick vi låna en Bosch hammare liknande HR2610 ovan.
Vilken av dessa bör jag använda?
Black & Decker CD501CRE 500W

Makita HR2610

Bosch GRS 14,4-2-LI

Makita DDF453SYE 18V (dock inte uppackad än)

Jag vet att Black & Deckern fungerade inte alls bra i lägenheten när vi skulle borra hål i taket för lampa, men så var det också väldigt hård massiv betong. Här fick vi låna en Bosch hammare liknande HR2610 ovan.
Vilken av dessa bör jag använda?
Men är inte risken stor att jag förstör Makita borren om jag kör utan hammare? Då är det kanske bättre att köpa några billigare borr på Biltema för att borra dessa 4 hålen med?AndersS skrev:
Min vanliga borrmaskin har inte SDS fäste så till den får jag ändå köpa andra borr till.
Aha, ja se där, det finns faktiskt! Då hade man kunnat körna först, sen köra med ett 4mm borr och sen med ett 5,5 för att slutligen sätta en 6mm plugg? Men problemet kvarstår troligen, borrmaskinen jag har skär igenom väggen som smör så det blir väldigt svårt att få ett runt fint hål där pluggen precis går att trycka in.slacker skrev:Det finns ju SDS borr i mindre storlekar än 6mm. Tex 4mm, 5mm, 5,5mm - Bl a Jula har ett utbud på dessa.
SDS Borr Jula
Betonghålsten går att köra med de borrar du länkar till ovan men jag skulle då rekommendera att du har en maskin med knack om du vill att det skall gå lätt. Betonghålstenen är ganska hård - Körde själv 8 hål igår med en kakelborr av typen du länkar till ovan men just då med knackmaskin.
Är det däremot Lättbetong du har så går det utmärkt med dessa borrar och en maskin helt utan knack och jag kör själv den varianten ofta då det är smidigare med batterimaskin samt, precis som du säger, hålen blir finare och tajtare.
Den enklare sladddrivna borrmaskinen jag har hade tydligen slagborr så den hade jag kunnat kör med då, frågan är bara vilka borr jag ska köpa till?
Jag är ganska säker på att det är någon form av lättbetong faktiskt, det står så i beskrivningen iallafall och med tanke på att den stora maskinen skär igenom på nolltid så är det troligt.
Produkter som diskuteras: "körna"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Någon av borrarna du länkat till+en "vanlig" borrmaskin utan slag funkar i gasbetong.snowjim skrev:Hej,
Jag har en borrhammare som skär igenom vår lättbetong(hålsten) som smör, problemet är att hålen tenderar bli mycket större än tänkt och minsta möjliga borr storlek är 6 mm.
Finns det något annat man kan borra med(även om det tar mer tid), ex skulle man kunna använda vanliga härdade borr utan slag eller hammare?
Skulle kanske någon av dessa fungera :
[bild]
[länk]
[bild]
[länk]
Finns även märkes här : [länk]
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Enklast och bäst är en hederlig sladddriven borrmaskin med slag och borr med hårdmetallspets. Och att köra långsamt. För 6 mm behöver du inte förborra. Och köp vettiga plugg, Fischer eller Mitsutomo.
I tak och golv däremot så måste du ha en typ av slagborr för att kunna borra öht. Typ Makita 2610 då valven gjuts på plats och således är dessa av hårdare typ.
Till lättbetongen duger vilken som helst.
När det kommer till hål så kör jag alltid 5.5 för 6mm plugg, 7 för 8mm plug, någon annan typ av plugg använder jag sällan - Speciellt om det är lättbetong - Biter som tusan!
Körna gör jag aldrig, börja sakta bara.
Till lättbetongen duger vilken som helst.
När det kommer till hål så kör jag alltid 5.5 för 6mm plugg, 7 för 8mm plug, någon annan typ av plugg använder jag sällan - Speciellt om det är lättbetong - Biter som tusan!
Körna gör jag aldrig, börja sakta bara.
TS, är det lättbetong eller är det betonghålsten (två olika saker)? Kan du bryta loss kanterna på hålet med fingrarna eller en liten spik? I så fall är det lättbetong.anders07 skrev:
Om det är som att borra i smör så gissar jag på lättbetong och då skulle jag göra som anders07 föreslår. Jag kör samma taktik hemma för större hål. För rödplugg (6mm) så använder jag en gammal kryssmejsel som råkar vara rätt dimension och bara slår in i väggen. Det har fördelen att det komprimerar lättbetongen runt pluggen så att det fäster bättre.
För tunga saker (typ elfaskenor, köksskåp) kör jag Fischer GB lättbetongplugg. Sitter som berget.
Produkter som diskuteras: "lättbetongplugg"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
