Hej,

Jag har en borrhammare som skär igenom vår lättbetong(hålsten) som smör, problemet är att hålen tenderar bli mycket större än tänkt och minsta möjliga borr storlek är 6 mm.

Finns det något annat man kan borra med(även om det tar mer tid), ex skulle man kunna använda vanliga härdade borr utan slag eller hammare?

Skulle kanske någon av dessa fungera :

20-423_l_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-15-st-2000024060/

2000016860
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Betong--och-kakelborr/Betongborrsats-5-st-2000016860/

Finns även märkes här : http://www.harald-nyborg.se/dewalt-betongborrset.html
 
Kan tillägga att de borr jag har idag är från Makita enligt följande


a9e0a72c1c53a7aec2431503efa7e453.jpg
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...-d-20111-sds-plus-borrar-och-mejslar-13-delar

Men problemet med dem är att hålen blir onödigt stora som sagt.

Bosch lådan dextrocell hänvisar till liknar de från Biltema en hel del och kvalité kan såklart spela en avgörande roll, dock svårt att få tag på just dem idag skulle jag tro. Har du borrat i hålsten med dem? Hur blir hålen?
 
Vanlig skruvdragare/borrmaskin med betong/stenborr. Har även kört med vanlig borrmaskin och de SDS-borr du har på nedre bilden i lättbetong, även tegel, och då utan slag med låg hastighet.
 
Det finns ju SDS borr i mindre storlekar än 6mm. Tex 4mm, 5mm, 5,5mm - Bl a Jula har ett utbud på dessa.

SDS Borr Jula

Betonghålsten går att köra med de borrar du länkar till ovan men jag skulle då rekommendera att du har en maskin med knack om du vill att det skall gå lätt. Betonghålstenen är ganska hård - Körde själv 8 hål igår med en kakelborr av typen du länkar till ovan men just då med knackmaskin.

Är det däremot Lättbetong du har så går det utmärkt med dessa borrar och en maskin helt utan knack och jag kör själv den varianten ofta då det är smidigare med batterimaskin samt, precis som du säger, hålen blir finare och tajtare.
 
Jag brukar köra med träborrar och vanlig skruvdragare i våra lättbetongväggar. De är rätt mjuka men man får byta borr efter några 10-tals hål då den är slut...
 
Har nu varit nere o tittat och dessa maskiner har jag(tydligen fanns det slagborr även på den enklare maskinen)

Black & Decker CD501CRE 500W
D8Udqax.jpg

Makita HR2610
Makita-HR2610-3-Mode-SDS-Plus-Rotary-Hammer-Drill-2.jpg

Bosch GRS 14,4-2-LI
gsr_14.4-2-li_b.1024x768w.jpg

Makita DDF453SYE 18V (dock inte uppackad än)
1171439A.jpg


Jag vet att Black & Deckern fungerade inte alls bra i lägenheten när vi skulle borra hål i taket för lampa, men så var det också väldigt hård massiv betong. Här fick vi låna en Bosch hammare liknande HR2610 ovan.

Vilken av dessa bör jag använda?
 
AndersS skrev:
Vanlig skruvdragare/borrmaskin med betong/stenborr. Har även kört med vanlig borrmaskin och de SDS-borr du har på nedre bilden i lättbetong, även tegel, och då utan slag med låg hastighet.
Men är inte risken stor att jag förstör Makita borren om jag kör utan hammare? Då är det kanske bättre att köpa några billigare borr på Biltema för att borra dessa 4 hålen med?

Min vanliga borrmaskin har inte SDS fäste så till den får jag ändå köpa andra borr till.
 
slacker skrev:
Det finns ju SDS borr i mindre storlekar än 6mm. Tex 4mm, 5mm, 5,5mm - Bl a Jula har ett utbud på dessa.

SDS Borr Jula

Betonghålsten går att köra med de borrar du länkar till ovan men jag skulle då rekommendera att du har en maskin med knack om du vill att det skall gå lätt. Betonghålstenen är ganska hård - Körde själv 8 hål igår med en kakelborr av typen du länkar till ovan men just då med knackmaskin.

Är det däremot Lättbetong du har så går det utmärkt med dessa borrar och en maskin helt utan knack och jag kör själv den varianten ofta då det är smidigare med batterimaskin samt, precis som du säger, hålen blir finare och tajtare.
Aha, ja se där, det finns faktiskt! Då hade man kunnat körna först, sen köra med ett 4mm borr och sen med ett 5,5 för att slutligen sätta en 6mm plugg? Men problemet kvarstår troligen, borrmaskinen jag har skär igenom väggen som smör så det blir väldigt svårt att få ett runt fint hål där pluggen precis går att trycka in.

Den enklare sladddrivna borrmaskinen jag har hade tydligen slagborr så den hade jag kunnat kör med då, frågan är bara vilka borr jag ska köpa till?

Jag är ganska säker på att det är någon form av lättbetong faktiskt, det står så i beskrivningen iallafall och med tanke på att den stora maskinen skär igenom på nolltid så är det troligt.
 
anders07 skrev:
Jag brukar köra med träborrar och vanlig skruvdragare i våra lättbetongväggar. De är rätt mjuka men man får byta borr efter några 10-tals hål då den är slut...
Ja, köper man ett par borr från Biltema så bör det funka tycker man men det känns ändå fel att köpa träborr för betongvägg?
 
snowjim skrev:
Hej,

Jag har en borrhammare som skär igenom vår lättbetong(hålsten) som smör, problemet är att hålen tenderar bli mycket större än tänkt och minsta möjliga borr storlek är 6 mm.

Finns det något annat man kan borra med(även om det tar mer tid), ex skulle man kunna använda vanliga härdade borr utan slag eller hammare?

Skulle kanske någon av dessa fungera :

[bild]
[länk]

[bild]
[länk]

Finns även märkes här : [länk]
Någon av borrarna du länkat till+en "vanlig" borrmaskin utan slag funkar i gasbetong.
 
Enklast och bäst är en hederlig sladddriven borrmaskin med slag och borr med hårdmetallspets. Och att köra långsamt. För 6 mm behöver du inte förborra. Och köp vettiga plugg, Fischer eller Mitsutomo.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
I tak och golv däremot så måste du ha en typ av slagborr för att kunna borra öht. Typ Makita 2610 då valven gjuts på plats och således är dessa av hårdare typ.
Till lättbetongen duger vilken som helst.

När det kommer till hål så kör jag alltid 5.5 för 6mm plugg, 7 för 8mm plug, någon annan typ av plugg använder jag sällan - Speciellt om det är lättbetong - Biter som tusan!

Körna gör jag aldrig, börja sakta bara.
 
tommib
anders07 skrev:
Jag brukar köra med träborrar och vanlig skruvdragare i våra lättbetongväggar. De är rätt mjuka men man får byta borr efter några 10-tals hål då den är slut...
TS, är det lättbetong eller är det betonghålsten (två olika saker)? Kan du bryta loss kanterna på hålet med fingrarna eller en liten spik? I så fall är det lättbetong.

Om det är som att borra i smör så gissar jag på lättbetong och då skulle jag göra som anders07 föreslår. Jag kör samma taktik hemma för större hål. För rödplugg (6mm) så använder jag en gammal kryssmejsel som råkar vara rätt dimension och bara slår in i väggen. Det har fördelen att det komprimerar lättbetongen runt pluggen så att det fäster bättre.

För tunga saker (typ elfaskenor, köksskåp) kör jag Fischer GB lättbetongplugg. Sitter som berget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.