21 190 läst ·
27 svar
21k läst
27 svar
Borra i hålbetong utan borrhammare?
Det är ju först puts så jag ser egentligen inte stenen så bra men borrhammaren skär i det som smör som sagt och det står i papperna att det är lättbetong(anledningen till att vi gjorde en radonmätning innan inflyttning).tommib skrev:TS, är det lättbetong eller är det betonghålsten (två olika saker)? Kan du bryta loss kanterna på hålet med fingrarna eller en liten spik? I så fall är det lättbetong.
Om det är som att borra i smör så gissar jag på lättbetong och då skulle jag göra som anders07 föreslår. Jag kör samma taktik hemma för större hål. För rödplugg (6mm) så använder jag en gammal kryssmejsel som råkar vara rätt dimension och bara slår in i väggen. Det har fördelen att det komprimerar lättbetongen runt pluggen så att det fäster bättre.
För tunga saker (typ elfaskenor, köksskåp) kör jag Fischer GB lättbetongplugg. Sitter som berget.
Så du menar att jag inte ska köpa några specifika betongborr utan köra med mina träborr?
Det där med pluggar, ska jag lämna de jag köpt på Clas ohlson och köpa andra av bättre kvalité och kanske annat utförande?
Prova med träborr. Köp billigaste skiten du hittar på Ö&B för du drar ändå sönder dem på 10-20 hål. Om du kan borra med träborr så är det lättbetong. Du ska absolut inte använda slagfunktionen när du gör detta. Fördelen med träborr kontra betongborr i lättbetong är att det blir mycket snyggare hål med träborr eftersom de är vassa och ger rena kanter (i 10-20 hål...).
Angående plugg kan jag inte uttala mig eftersom det inte framgår vad som ska monteras. Jag själv gillar thorsmans pluggar som är färgkodade (röd=6, brun=8, blå=10 osv), de funkar bra för mig. Jag köper EssVes variant men jag misstänker att det är thorsman som tillverkar dem...
Tyngre grejer, då gäller (för mig) Fischer GB.
Angående plugg kan jag inte uttala mig eftersom det inte framgår vad som ska monteras. Jag själv gillar thorsmans pluggar som är färgkodade (röd=6, brun=8, blå=10 osv), de funkar bra för mig. Jag köper EssVes variant men jag misstänker att det är thorsman som tillverkar dem...
Tyngre grejer, då gäller (för mig) Fischer GB.
Stort tack för hjälpen! Jag gör så att jag försöker med vanliga träborr först men köper ändå hem betongborr om det inte skulle gå.
Ang plugg och skruv så känns det bättre att ha det i annan tråd så hjälp mig gärna här : https://www.byggahus.se/forum/byggm...n-skruv-och-plugg-till-detta.html#post2406702
Åter igen, stort tack för er input!
Ang plugg och skruv så känns det bättre att ha det i annan tråd så hjälp mig gärna här : https://www.byggahus.se/forum/byggm...n-skruv-och-plugg-till-detta.html#post2406702
Åter igen, stort tack för er input!
Medlem
· Västra Götaland
· 145 inlägg
Vill du veta om det är riktigt betong eller någon variant av lättbetong/lättklinker så är det bara att borra utan slag. Är det riktigt betong så tar det tvärstopp så fort du borrat igenom putsen, och du skadar definitivt inte ett betongborr av att göra på detta sätt (så länge du inte står och nöter med borren mot betongen någon längre tid dvs).
Vanligen ser man också på det som kommer ut ur hålet om det är betong eller lättbetong. Materialet som kommer ut vid borrning i lättbetong är mer "grynigt" medan betong blir mer som ett fint pulver.
Som sagt, om det är som att borra i smör är det troligen inte betong, det brukar vara lite motstånd även om man har en enorm borrhammare...
Som sagt, om det är som att borra i smör är det troligen inte betong, det brukar vara lite motstånd även om man har en enorm borrhammare...
Jag har precis kört i runda slängar 50 hål med en enda metallborr med en vanlig skruvdragare. Nog gick det lite tyngre på slutet, men inga större problem. Det som tar emot lite är putsen, så fort man kommer igenom den är det fri fart.
Edit: I lättbetong då såklart.
Edit: I lättbetong då såklart.
Det som är bra med träborren är att den (oftast) har en centrumspets som ger i stort sett perfekt precision när man borrar sitt hål. Metallborrar har inte detta. Är man noggrann så gör det förstås inget.
Okay, då är de 3 konsolerna på plats, själva hyllan behöver målas med ett par lager till innan den kan klämmas dit.
Första hålet i mitten var ganska enkelt att borra med den vanliga sladdkopplade borrmaskinen, lite trögt på slutet men det gick. Det andra hålet gick också ganska enkelt till början men de sista 2 cm var ganska jobbiga, fick slå på slaggborren vilket troligen inte är så bra för dessa borren. Det tredje hålet var riktigt jobbigt! Körde ganska länge både med och utan slag, provade även sätta i ett nytt 8 mm borr men samma sak. Tillslut fick jag hämta Makita maskinen och köra 6 mm vilket gick på 2-3 sekunder och sen borra upp resten med den vanliga borrmaskinen igen. Det tog tid men det gick. Det som kommer ut är ganska grått och finkornigt. Det känns som att det är 3 olika lager, puts, lättbetong och sen något hårdare.
Värt att nämna är att på andra sidan väggen finns pannrummet, jag vet inte om man kanske förstärker väggarna in dit på något vis?
Iallafall känns det stabilt såhär långt, jag skulle troligen själv kunna hänga i dessa utan problem. Är det något som ger vika så lär det vara den limmade plattan som är på målning.
Tänkte jag skulle lägga upp någon ny bild men har inte mobilen här så det får bli senare.
Jag använde aldrig betongborren jag köpte, troligen skulle jag använt dem istället när jag slog på slagborren.
Första hålet i mitten var ganska enkelt att borra med den vanliga sladdkopplade borrmaskinen, lite trögt på slutet men det gick. Det andra hålet gick också ganska enkelt till början men de sista 2 cm var ganska jobbiga, fick slå på slaggborren vilket troligen inte är så bra för dessa borren. Det tredje hålet var riktigt jobbigt! Körde ganska länge både med och utan slag, provade även sätta i ett nytt 8 mm borr men samma sak. Tillslut fick jag hämta Makita maskinen och köra 6 mm vilket gick på 2-3 sekunder och sen borra upp resten med den vanliga borrmaskinen igen. Det tog tid men det gick. Det som kommer ut är ganska grått och finkornigt. Det känns som att det är 3 olika lager, puts, lättbetong och sen något hårdare.
Värt att nämna är att på andra sidan väggen finns pannrummet, jag vet inte om man kanske förstärker väggarna in dit på något vis?
Iallafall känns det stabilt såhär långt, jag skulle troligen själv kunna hänga i dessa utan problem. Är det något som ger vika så lär det vara den limmade plattan som är på målning.
Tänkte jag skulle lägga upp någon ny bild men har inte mobilen här så det får bli senare.
Jag använde aldrig betongborren jag köpte, troligen skulle jag använt dem istället när jag slog på slagborren.
Det fanns säkert betongvägg någonstans i det du borrade och då är det bara betongborr som gäller.
Som notering lite för sent tyvärr, så finns det även betongborr med runt fäste och mera markerad spets som jag använder vid små hål i dimensionerna 5, 5,5 och 6 mm, de är även lite annorlunda i utförande av borrspiralen. De vandrar mindre och ger mera exakta hål.
Som notering lite för sent tyvärr, så finns det även betongborr med runt fäste och mera markerad spets som jag använder vid små hål i dimensionerna 5, 5,5 och 6 mm, de är även lite annorlunda i utförande av borrspiralen. De vandrar mindre och ger mera exakta hål.
Aha, ja då var det kanske betongborr jag skulle ha använt ändå.
Här är några bilder, själva hyllan är fortfarande på målning :

Mittersta hålet gled tyvärr en del när det borrades men som tur var så kan dessa konsoler justeras en del i höjdled. Det svåra är att få dem att hänga helt rakt vertikalt.
Förhoppningsvis kan hyllplanet monteras ikväll efter en omgång målning igen(använder matt takfärg vilket tydligen torkar väldigt snabbt).
Här är några bilder, själva hyllan är fortfarande på målning :

Mittersta hålet gled tyvärr en del när det borrades men som tur var så kan dessa konsoler justeras en del i höjdled. Det svåra är att få dem att hänga helt rakt vertikalt.
Förhoppningsvis kan hyllplanet monteras ikväll efter en omgång målning igen(använder matt takfärg vilket tydligen torkar väldigt snabbt).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden