Hej
Ska snart resa vårt garage, oisolerat med 120 mm stomme och funderar på om expanderspik skulle fungera för att fästa syllen i betongplattan..
Jag tänkte använda mig av Gunnesbo 8x110 men kan inte hitta några uppgifter på vilka krafter som den är godkänd för.
Är det någon som vet?
Expanderspik nämns i nästan alla trådar om att fästa sina väggar men det är svårt att hitta tydlig information. Ni som använt expanderspik hur gjorde ni? Hur många slog ni ner?
Ska snart resa vårt garage, oisolerat med 120 mm stomme och funderar på om expanderspik skulle fungera för att fästa syllen i betongplattan..
Jag tänkte använda mig av Gunnesbo 8x110 men kan inte hitta några uppgifter på vilka krafter som den är godkänd för.
Är det någon som vet?
Expanderspik nämns i nästan alla trådar om att fästa sina väggar men det är svårt att hitta tydlig information. Ni som använt expanderspik hur gjorde ni? Hur många slog ni ner?
Du menar de där "rörhylsorna" som ser ut ungefär såhär?
Traditionellt används de mest till lättare montage, typ innerväggar.
Utdragskraften är inte så väldigt stor, i häraden 0,5 - 1 kN kan jag tänka.
Tänker man sig använda dessa för syll så måste två saker beaktas. Ev lyftkrafter i byggnaden, vilket beror på byggnadens vikt, höjd, takform och storlek. Men även vindläge på stället.
En låg, inte alltför smal byggnad med tungt tak av t.ex. betongpannor har sällan lyftkrafter, då ska den stå i väldigt utsatt läge.
Det andra att tänka på är korrosion. Expanderspiken tål inte mycket alls, som den är med bara tunn elförzinkning och öht tunt material.
Jag vill nog ändå slå ett slag för att du kanske använder varmförzinkad betongexpander, "som man brukar".
Visa bilaga 68766
Traditionellt används de mest till lättare montage, typ innerväggar.
Utdragskraften är inte så väldigt stor, i häraden 0,5 - 1 kN kan jag tänka.
Tänker man sig använda dessa för syll så måste två saker beaktas. Ev lyftkrafter i byggnaden, vilket beror på byggnadens vikt, höjd, takform och storlek. Men även vindläge på stället.
En låg, inte alltför smal byggnad med tungt tak av t.ex. betongpannor har sällan lyftkrafter, då ska den stå i väldigt utsatt läge.
Det andra att tänka på är korrosion. Expanderspiken tål inte mycket alls, som den är med bara tunn elförzinkning och öht tunt material.
Jag vill nog ändå slå ett slag för att du kanske använder varmförzinkad betongexpander, "som man brukar".
Visa bilaga 68766
Produkter som diskuteras: "expanderskruv"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Tack så mycket för era svar. Anledningen till att jag undrande var främst att de rekommenderade expanderspik på brädgården.. Det känns dumt att köpa en så pass viktig del till byggnaden på Biltema, men de verkar ju ha både expanderbult av ovan slag och billiga fyrkantsbrickor!
Ska man borra precis så långt ner som bulten ska nå eller ska man sluta ett par mm innan så att man får slå ner sista mm?
Ett paket med 25 räcker till cc 80. Byggnaden är låg men inte så smal (nockhöjd 3 meter, sadeltak och yttermått ca 5.3x8)
Ska man borra precis så långt ner som bulten ska nå eller ska man sluta ett par mm innan så att man får slå ner sista mm?
Ett paket med 25 räcker till cc 80. Byggnaden är låg men inte så smal (nockhöjd 3 meter, sadeltak och yttermått ca 5.3x8)
borrdjup brukar stå på förpackningKallebo skrev:Tack så mycket för era svar. Anledningen till att jag undrande var främst att de rekommenderade expanderspik på brädgården.. Det känns dumt att köpa en så pass viktig del till byggnaden på Biltema, men de verkar ju ha både expanderbult av ovan slag och billiga fyrkantsbrickor!
Ja i LECA så finns det ju inget som drar speciellt bra (Ankarmassa och injekterad betong är väl en klass för sig här, men dyrt och krångligt), så då är det många som inte tar så mycket last vardera rätt melodi.peternicklas skrev:
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
208 kr inkl moms
232 kr
Läs mer
Klicka här för att svara