Tack. Det här blir ingen lätt match. Har varit på en av de större bygghandlarna men de hade ingen bra idé om någon lösning alls. Ca 15 kvm var tämligen ointressant. Får väl testa Hornbach, de kanske är lite mer konsumentinriktade.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man kan använda i princip vilket träslag som helst om man ytbehandlar det på rätt sätt. T.o.m. bastupanel i asp är användbar. Alla varianter av ädelträ blir onödigt dyrt. I Skåne finns det gott om små snickerier som kan hyvla upp även mindre partier till önskad bredd och profil. Använd en riktig oljebaserad lasyr för att få rätt ton.
Takfotens utformning har betydelse för hur regnet påverkar fasaden. Den lösning som syns på Willab Gardens bild är snygg men inte optimal. Uterummets orientering i förhållande till väderstreck bör man också ta hänsyn till.
Takfotens utformning har betydelse för hur regnet påverkar fasaden. Den lösning som syns på Willab Gardens bild är snygg men inte optimal. Uterummets orientering i förhållande till väderstreck bör man också ta hänsyn till.
/
Hittade riktigt snygga paneler i Holland, tex sågningen längst ner på sidan.
http://www.tablazz.nl/product/gevelbekleding-thermowood
Tack bra idé, ja det måste inte vara ädelträ men gärna hyvlad yta, lasyr hade jag redan i åtanke. Ytan kommer mest att exponeras mot syd och väst så det kommer slita.justusandersson skrev:Man kan använda i princip vilket träslag som helst om man ytbehandlar det på rätt sätt. T.o.m. bastupanel i asp är användbar. Alla varianter av ädelträ blir onödigt dyrt. I Skåne finns det gott om små snickerier som kan hyvla upp även mindre partier till önskad bredd och profil. Använd en riktig oljebaserad lasyr för att få rätt ton.
Takfotens utformning har betydelse för hur regnet påverkar fasaden. Den lösning som syns på Willab Gardens bild är snygg men inte optimal. Uterummets orientering i förhållande till väderstreck bör man också ta hänsyn till.
Hittade riktigt snygga paneler i Holland, tex sågningen längst ner på sidan.
http://www.tablazz.nl/product/gevelbekleding-thermowood
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Min holländska är inte perfekt men vad jag förstår talar de om termobehandlat trä, vilket man nog kan få i Sverige också. Jag är dock tveksam till detta, främst av ekonomiska skäl. De aktuella profilerna tycker jag är för breda. Jag skulle föreslå en dubbelfasspontad panel ca 20x70 mm. Den får en rundad karaktär men med tydliga horisontella markeringar. Jag har själv låtit tillverka en hel del panel för eget behov men inte i Skåne utan i Blekinge.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Typen är bra, ger nog liknande effekt som den jag föreslog, men jag kan inte se något skäl till en tjocklek på 26 mm. Det är närmast ett problem med risk för sprickbildning mm. Utvändig panel bör nog ligga runt 20 mm om det inte inne särskilda skäl.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Blev ngt fel. Sista meningen skall vara: "Utvändig panel bör nog ligga runt 20 mm om det inte finns särskilda skäl."
Jag ser ju att det står villab garden på bilden. Fråga dem om vart de lyckas få tag på den till det uterummet.
Måtten du är ute efter är nog lättare att, precis som nämnts, be ett hyvleri ordna åt dig. Tittar jag snabbt på nätet finns det bara de "vanliga" varianterna att tillgå i just cederträ iaf.
Gör ett hyvleri det blir det också mer personligt.
Måtten du är ute efter är nog lättare att, precis som nämnts, be ett hyvleri ordna åt dig. Tittar jag snabbt på nätet finns det bara de "vanliga" varianterna att tillgå i just cederträ iaf.
Gör ett hyvleri det blir det också mer personligt.
Klicka här för att svara



