Hej alla

Tänkte lägga klinker i en blivande hall. Nu är det ett sovrum med trägolv. Golvreglar är cc60 nu och trägolv på detta. Tänkte riva ut golvet och sätta in extra reglar så jag kommer ner till cc30 och därefter lägga golvgips på detta.

* Vilken dimension på de extra reglarna tror ni behövs för att det ska bli stadigt och svajfritt?

* Tror ni 2 st 13mm golvgips blir tillräckligt stadigt? Finns ju färdiga 30 mm också men det är så himla dyrt och blir lite väl stor nivåskillnad mot angränsande trägolv.

Tack på förhand!

Tänkte du lägga golvgipsen direkt på reglarna? Golvspån sen hade jag kört flytspackel istället för gips.

Hmm ja, jag hade tänkte golvgips direkt på reglarna. Verkar ju enklast? Bara limma och lägga ut (och skruva också?)

Golvspån och spackel, blir det lika stadigt? Det är ju rörelser i klinkerkakan som är mejdjör-no-no...

Och flytspackel verkar svårt. Eller? Jag är bara normalhändig så gips känns ju trevligare av den anledningen...

Golvspån och flyt är ju den vanligaste metoden och blir garanterat stabilt. Golvgips på reglar tror jag inte för en sekund på tyvärr.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Ok när har man golvgips då? Ovanpå trägolv? Men varför?

Om jag kör golvspån och spackel, borde jag ändå regla cc30?

Och hur tjockt spackel behövs?

Kan man förresten lägga elgolvvärme på spånskivan och sedan spackla in det?

Jag är ute efter ett så tunt golv som möjligt men som ändå är hållbart...

Ok när har man golvgips då? Ovanpå trägolv? Men varför? Ja, istället för flytspackel.

Om jag kör golvspån och spackel, borde jag ändå regla cc30? Ja, det är viktigt med stabiliteten.

Och hur tjockt spackel behövs? Ca 15 mm fiberarmerat. Jag brukar lägga in ett rot-nät för extra styrka.

Kan man förresten lägga elgolvvärme på spånskivan och sedan spackla in det? Ja, så brukar man göra.

Jag är ute efter ett så tunt golv som möjligt men som ändå är hållbart...[/QUOTE] Det man kan göra är att sänka ner golvspånet så det ligger jäms med golvreglarna och sen flyta.

Tack ska ni ha för all input!

Visst krävs 22mm golvspån?

Hur sänker man golvspånet? Blir mycket sågande i skivorna för att anpassa? Hur förankrar man det i bjälkarna?

Behöver man cc30 dvs sätta extra reglar också?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.