1 033 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Sprikor hos grannen under
Kort sammanfattning:
- Renoverar träbjälklag med nya reglar som fäst vid sidan av bjälkarna.
- Fastighet 1905
- Isolering byggrester, tungt som bara den
- Träbjälklag cc40 - cc50 med blindbotten
- Lägenheten högst upp.
Status:
- Allt klart för att hälla tillbaka gamal isolering och skruva fast spånskivorna
- ytterkanten mot vägg blir dock en mer värmeisolerande typ.
- Grannen har fått sättningssprickor på en orginal men icke bärande vägg, som går under det golv jag arbetat med.
- Dessa har gradvis blivit större.
- Grannen vill ha hantverkar för att åtgärda.
- De gamla bjälkarna är bångnar i mitten av mitt rum med typ 3 cm på 5 meter. Det är i mitten av detta som deras väg går.
- har haft begränsad tid så arbetet har tagit ganska lång tid
Min oro:
- Vad beror sprickorna på? har varit så jäkla försiktig
- Kan det varit så att golvet inte "orkat med det gamla isoleringen? Bör man verkligen lägga tillbaka den gamla isoleringen då?
- Om granen åtgärdar problemen, och det är tygnden som var problemet, finns inte då risken attgolvet under en längre tid kommer sätta sig och grannen kommer vilja plocka in en hantverkare stup i kvarten?
Alla rekommendationer och tips från alla håll uppskattas enormt!
Tack,
Christer
- Renoverar träbjälklag med nya reglar som fäst vid sidan av bjälkarna.
- Fastighet 1905
- Isolering byggrester, tungt som bara den
- Träbjälklag cc40 - cc50 med blindbotten
- Lägenheten högst upp.
Status:
- Allt klart för att hälla tillbaka gamal isolering och skruva fast spånskivorna
- ytterkanten mot vägg blir dock en mer värmeisolerande typ.
- Grannen har fått sättningssprickor på en orginal men icke bärande vägg, som går under det golv jag arbetat med.
- Dessa har gradvis blivit större.
- Grannen vill ha hantverkar för att åtgärda.
- De gamla bjälkarna är bångnar i mitten av mitt rum med typ 3 cm på 5 meter. Det är i mitten av detta som deras väg går.
- har haft begränsad tid så arbetet har tagit ganska lång tid
Min oro:
- Vad beror sprickorna på? har varit så jäkla försiktig
- Kan det varit så att golvet inte "orkat med det gamla isoleringen? Bör man verkligen lägga tillbaka den gamla isoleringen då?
- Om granen åtgärdar problemen, och det är tygnden som var problemet, finns inte då risken attgolvet under en längre tid kommer sätta sig och grannen kommer vilja plocka in en hantverkare stup i kvarten?
Alla rekommendationer och tips från alla håll uppskattas enormt!
Tack,
Christer
Svårt att säga utan att vara expert och på plats. Det skulle ju till och med kunna vara så att sprickorna beror på att det inte längre är nerlastat.
Men visst känns det rimligt att kasta bort den gamla "isoleringen" bestående av byggrester?
Men visst känns det rimligt att kasta bort den gamla "isoleringen" bestående av byggrester?
Vad får er att tro att det är "byggrester". Man brukar ha lera, grus etc liggande på blindbotten i bjälklaget det ju var på det sättet man skapade ett tungt och ljuddämpande mellanbjälklag.
Så "byggrester" är nog lite missvisande och att byta till ett lättviktsmaterial typ mineral eller sten ull kommer att innebära mer ljud mellan våningarna.
Sen kan jag hålla med Anna_H att det t.o.m kan vara sprickor som beror på att bjälklaget inte är nedlastat längre.
Så "byggrester" är nog lite missvisande och att byta till ett lättviktsmaterial typ mineral eller sten ull kommer att innebära mer ljud mellan våningarna.
Sen kan jag hålla med Anna_H att det t.o.m kan vara sprickor som beror på att bjälklaget inte är nedlastat längre.
Tack, fel ord av mig, det består av lera tegelrester (väldigt mycket tegel) putsresester grus och lite sån.
Tanken var att behålla gamla isoleringen men, ekofibern 50 cm från. Yttervägg då det är extremt kallt och dragit.
Men om jag tolkar er rätt så när det blir belastat, så borde det kunna sätta sig igen. Frågan är hur långtid det kan ta innan det är läge att åtgärda problemet.
Förstår att det är svårt att bedöma här på webben, men er hjälp uppskattas enormt.
Tanken var att behålla gamla isoleringen men, ekofibern 50 cm från. Yttervägg då det är extremt kallt och dragit.
Men om jag tolkar er rätt så när det blir belastat, så borde det kunna sätta sig igen. Frågan är hur långtid det kan ta innan det är läge att åtgärda problemet.
Förstår att det är svårt att bedöma här på webben, men er hjälp uppskattas enormt.
Klicka här för att svara