2 084 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Öppning i bärande hjärtvägg. Kan jag räkna såhär?
Hej alla.
Sitter och räknar på en öppning i en bärande hjärtvägg av Leca i kommande källaren.
Det jag försöker ta reda på är om en Lecabalk är tillräckligt att ha över en öppning.
Öppningen är 1800 mm
Lecabalken som är av typ 200x200x2400 mm har en tillåten last på långtidsnedböjning på 11 kN/meter
Laster per meter har jag räknat såhär. (CC är 600 mm på bjälklaget våningen ovan. (Inga taklaster går ner i hjärtväggen)
Indata:
Egentyngd bjälklag 0,85 kN/m2
Nyttig last bjälklag 2,5 kN/m2 (kök/vardagsrum utan innerväggar)
Lasten per bjälke kN/meter: (OBS enhet)
Av egentyngd 0,6x0,85 = 0,51 kN/meter
Av nyttig last 0,6x2,5=1,5 kN/meter
Total last 1,5+0,51= 2,01 kN/meter
Balken klarar 11kN/meter vid spännvidd på 1800 mm
Då borde jag vara riktigt safe. Med en faktor över 5
OM man kan räkna som jag har gjort?
Där kommer ni in.
Kommentarer? Har jag räknat rätt?
Tack!
Sitter och räknar på en öppning i en bärande hjärtvägg av Leca i kommande källaren.
Det jag försöker ta reda på är om en Lecabalk är tillräckligt att ha över en öppning.
Öppningen är 1800 mm
Lecabalken som är av typ 200x200x2400 mm har en tillåten last på långtidsnedböjning på 11 kN/meter
Laster per meter har jag räknat såhär. (CC är 600 mm på bjälklaget våningen ovan. (Inga taklaster går ner i hjärtväggen)
Indata:
Egentyngd bjälklag 0,85 kN/m2
Nyttig last bjälklag 2,5 kN/m2 (kök/vardagsrum utan innerväggar)
Lasten per bjälke kN/meter: (OBS enhet)
Av egentyngd 0,6x0,85 = 0,51 kN/meter
Av nyttig last 0,6x2,5=1,5 kN/meter
Total last 1,5+0,51= 2,01 kN/meter
Balken klarar 11kN/meter vid spännvidd på 1800 mm
Då borde jag vara riktigt safe. Med en faktor över 5
OM man kan räkna som jag har gjort?
Där kommer ni in.
Kommentarer? Har jag räknat rätt?
Tack!
HEj
Du har räknat på en aspekt av 3.
och tror att den är fel och utan bild blir det svårt.
bifogar en enkel skiss på hur man överför en yta till en balk.Visa bilaga ladda upp.pdf
total last blir ytan i mitt fall 3x1,8 = 5,4 kvm. belastning på balken är bunden + nyttig last
bunden är c:a 50kg / m2 och fri c:a 200kg/m2 detta ger 2,5kN/m2 och det gånger ytan blir 2,5 x 5,4 = 13.5 kN
När man har all last så frilägger man balken och lägger in de laster man har.
slängde in lite värden i ett beräkningsprogram för träbalkar, och har man en limträ 115x180 så utnytjar man den till 36%. så jämför din leca balk med en limträ i böjhållfasthet.Visa bilaga ladda upp.pdf
sen måste dina upplag klara c:a 1,2 ton / st. och det som upplagen står på måste klara en del.
hoppas det hjälpte en del
Du har räknat på en aspekt av 3.
och tror att den är fel och utan bild blir det svårt.
bifogar en enkel skiss på hur man överför en yta till en balk.Visa bilaga ladda upp.pdf
total last blir ytan i mitt fall 3x1,8 = 5,4 kvm. belastning på balken är bunden + nyttig last
bunden är c:a 50kg / m2 och fri c:a 200kg/m2 detta ger 2,5kN/m2 och det gånger ytan blir 2,5 x 5,4 = 13.5 kN
När man har all last så frilägger man balken och lägger in de laster man har.
slängde in lite värden i ett beräkningsprogram för träbalkar, och har man en limträ 115x180 så utnytjar man den till 36%. så jämför din leca balk med en limträ i böjhållfasthet.Visa bilaga ladda upp.pdf
sen måste dina upplag klara c:a 1,2 ton / st. och det som upplagen står på måste klara en del.
hoppas det hjälpte en del
Jätte tack för exemplet! Vad rädd för att det inte var så enkelt som mitt räknesätt 
Ska kika över din beräkning och beräkna om med en skiss.
Tack!
Ska kika över din beräkning och beräkna om med en skiss.
Tack!
Klicka här för att svara