Hejsan,
jag har klurat lite på vad som är "norm" att göra när man ska montera 90Gips med c-c60 mellan reglarna?
jag kommer ha Liggande osb bakom, är det "styvt" nog att skarva gipsen emot med avseende på att spacklet ska spricka? och vice versa, de vertikala skarvarna mellan OSB, kan dessa ses som ihopskarva när jag skruvar gipsen på båda sidorna om OSB-skarven?
jag har klurat lite på vad som är "norm" att göra när man ska montera 90Gips med c-c60 mellan reglarna?
jag kommer ha Liggande osb bakom, är det "styvt" nog att skarva gipsen emot med avseende på att spacklet ska spricka? och vice versa, de vertikala skarvarna mellan OSB, kan dessa ses som ihopskarva när jag skruvar gipsen på båda sidorna om OSB-skarven?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I de hus jag byggt så har jag skruvat gipsen i den underliggande träskivan och struntat helt i vart reglarna suttit. Jag såg dock till att alltid förskjuta gipsskarven minst någon dm mot den underliggande träskiveskarven.
90 skivor kan annars monteras liggande också. Har för mig att vissa av dessa skivor även erbjuds med alla kanter fasade. Fördelen är att det blir minimalt med spill, du behöver inte heller ta hänsyn till höjden vid val av skivlängd, lättare montage pga lägre vikt och att du kan vila skivorna på varandras skarvar. Tror dom även benämns Ergo-skivor av just den anledningen. Se till att förskjuta skarvarna bara.
Lycka till
Lycka till
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det går bra att montera gips på OSB utan att det finns nån regel bakom. Jag skruvade liggande gipsskivor på stående regel och OSB på vinden, det har fungerat hittills.
Om det är 330 i takhöjd och TS ska ha 90-skivor liggande så måste den sista skivan lyftas upp 2,7 meter. Den måste också klyvas på längden.
Ett sätt kan vara att ha en rad med liggande takgips (60 cm) längst ner, och sedan stående 270 ovanför. Det blir inte så högt att lyfta.
Ett sätt kan vara att ha en rad med liggande takgips (60 cm) längst ner, och sedan stående 270 ovanför. Det blir inte så högt att lyfta.
det var en smart idé! då kommer man ju precis som du säger ifrån höga lift, hellre ett tungt lyft kort sträcka än ett högt lyft med lite vikt.andersmc skrev:
smart!
Med vänlig hälsning HEnke
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg