Hej,

Jag har köpt en 40x20x1,8 cm furu planka som är limfogad från Biltema. Min tanke är att sätta konsoler liknande dessa :

87-867_l_1.jpg

Dessa fästs med expanderskruvar i gipsvägg och sen läggs det en högtalare som väger 10 KG på detta. Har man otur kan även katten få för sig att hoppa upp på högtalaren så då blir det 20 KG.

Bör jag titta efter amman hyllplan eller kommer det fungera?

Jag är mer fundersam över hur en expanderskruv i gipsvägg ska hålla för 20 kg... :x

En M5 Molly klarar ca 40kg i vägg och skivan lär hålla men jag tvivlar på konsollen...

Precis, limträskivan är inte den svaga länken i den lösningen. Med så små konsoller får du en stor dragande kraft i expandern, så jag hade varit mest orolig för att den drar hål i gipset. Konsollen i sig kommer säkert att hålla.

Redigerat:
Jag har använt expanderskruvar tidigare i gips med framgång. Just nu har jag en 65" TV som hänger på 4 expanders och 2 träskruvar i samma väg. Sen tidigare har jag haft följande konsoler med liknande expanders(2 st) med samma högtalare.

8872855142430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.clasohlson.com/se/Hyllkonsol-Habo/Pr314373001

Enligt beskrivningen på baksidan av paketet till konsolerna så ska de klara 20 kg och efter som de skickar med skruv och plugg så att det gäller med just denna skruv. En expander enligt den modell jag har ska klara 30-40 kg i en hel gips vägg, i detta fallet använder jag 2 så 60-80 KG och jag behöver max 20 KG så man tycker att den biten bör vara lugn?

MEN självklart vet jag lite osäker nu när thomasx pratar om att expandern faktiskt kommer dras utåt och att det kan förstöra den 16mm tjocka gipsen jag har.

Den svaga punkten kunde helt klart som den limfogade fura plattan men det låter som att det ska vara lugnt vilket är imponerande!

Vad har ni annars för förslag på konsoler som ledigt klarar 20 kg?

Här : https://www.coop.se/Global/Recept och mat/Vardagstips/Fixa inne/pdf/Gipsexpander.pdf

Det är 6D jag använder men gipsen är endast 16 mm tjock så den är inte riktigt dubbelt vilket är lite konstigt, men den är inte häller enkel. De expanders jag köpt ska fungera bra dock, det är bättre att de är lite djupare än för ytliga, klorna får inte fällas ut inne i gipset för då lär det bli dåligt.

Den konsolen är inte ett dugg bättre.
Det är avståndet från översta skruven till längst ner på konsolen som avgör hur hög belastning det blir på expandern.
Om man borrar ett nytt hål längst upp i vecket på den första konsolen så blir det starkare.

16 mm gips? Är det riktigt gammalt eller är det nybyggt?

Protte

Ett alternativ är att göra som jag gjorde i källaren, sätta upp dubbla konsoler, d.v.s 4 st, frågan är bara om det verkligen gör någon nytta när exapanderna ska spridas ut på endast 40 cm? Det blir inte häller lika stilrent men det bör hålla bättre?

Trillar centern ner så lär TV gå förlorad och detta är en finare Plasma som inte går att ersätta längre om man inte kastar ut stora summor så det är väldigt viktigt att centern sitter där den ska.

prototypen skrev:
Den konsolen är inte ett dugg bättre.
Det är avståndet från översta skruven till längst ner på konsolen som avgör hur hög belastning det blir på expandern.
Om man borrar ett nytt hål längst upp i vecket på den första konsolen så blir det starkare.

16 mm gips? Är det riktigt gammalt eller är det nybyggt?

Protte
Tyvärr ser jag ingen möjlighet att modifiera första konsolen.

Huset är från 70 talet men väggen är uppsatt bra mycket senare, troligen under 2000 talet. Enkelgips är vad jag förstår 12-13 mm men denna är alltså 16 mm, troligen får det räknas om enkel gips för annars får skivorna vara riktigt tunna(8mm).

Kanske använda en hyvlad målad bräda eller skiva regel till regel mellan konsolerna och vägg, skruva konsolen i ett starkare material så klarar de sig!

• Gilla
findus42
  • Laddar…
snowjim skrev:
Tyvärr ser jag ingen möjlighet att modifiera första konsolen.
).
Varför skulle det inte gå att borra ett till hål "högre upp" i den första "snygga" konsolen?

Med 170 mm modellen, 20 kg "utbredd last" så får du en dragkraft på runt 12-13 kg per expander, tvärkraften blir 10 kg.

Protte

prototypen skrev:
Varför skulle det inte gå att borra ett till hål "högre upp" i den första "snygga" konsolen?

Med 170 mm modellen, 20 kg "utbredd last" så får du en dragkraft på runt 12-13 kg per expander, tvärkraften blir 10 kg.

Protte
Pratar du om denna :

87-867_l_1.jpg

Isåfall vet jag inte var det hulet skulle vara? Hålet sitter ju i mitten och ovanför finns bara en liten kåpa som inte går att ta av?

Med din uträkning så bör det vara lugnt med upp till 20 KG då en expander klarar iallafall 30 KG?

Pagno skrev:
Kanske använda en hyvlad målad bräda eller skiva regel till regel mellan konsolerna och vägg, skruva konsolen i ett starkare material så klarar de sig!
Du menar att man ska sätta en hyvlad målad bräda i på väggen, fäst med expander och sen i den montera konsolerna? Det skulle förvisso göra att man kan sätta flera expanders längs brädan men det betyder också att högtalaren hamnar ytterligare 2-3 cm ut från väggen.

Tror du verkligen inte 2 eller alt 4 expanders klarar av att hålla en center på plats när det sitter i gips som är 16mm?

Jag hade samma center i gips i lägenheten förut med de andra konsolerna jag visade. Det satt då 2 expander i de översta hålen och i de nedersta satt det bara vanliga skruvar dragna i gipset, d.v.s ingen vidare hjälp merän looks.

Om inte annat bör väll 4 konsoler istället för 2 göra susen?

snowjim skrev:
Pratar du om denna :

[bild]

Isåfall vet jag inte var det hulet skulle vara? Hålet sitter ju i mitten och ovanför finns bara en liten kåpa som inte går att ta av?

Med din uträkning så bör det vara lugnt med upp till 20 KG då en expander klarar iallafall 30 KG?
De konsolerna har jag inte sett, var tydligen en trasig bild för mig, jag har kommenterat konsol 2 från claso

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.