4 982 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Förslag på enkelt hyllplan som inte böjer sig?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag använder följande konsoler för att bära upp en center högtalare på väggen(gips)

Konsolerna ser ut såhär :

Man klämmer alltså ut själva hyllplanet.
Nu efter 1 år så har limbrädan böjt sig kraftigt som man kan se här :

Jag förstår att detta kan inträffa med tanke på konsolens konstruktion men frågan är hur jag löser det?
Första tanken är att köpa typ Elfa väggskena och såga den i 20 cm bitar och då ersätta plattan med dessa bitar istället? Nackdelen är att det troligen inte kommer så jätte fint ut och att de blir onödigt höga.
En annan tanke är att byta ut konsolen helt mot typ Elfa men även det blir nog inte jätte fint.
Har ni något förslag?
Kan tillägga att högtalaren har måtten 500 × 185 × 200 mm(BxHxD) och väger 10 kg plus en katt på 6 kg.
Jag använder följande konsoler för att bära upp en center högtalare på väggen(gips)

Konsolerna ser ut såhär :

Man klämmer alltså ut själva hyllplanet.
Nu efter 1 år så har limbrädan böjt sig kraftigt som man kan se här :

Jag förstår att detta kan inträffa med tanke på konsolens konstruktion men frågan är hur jag löser det?
Första tanken är att köpa typ Elfa väggskena och såga den i 20 cm bitar och då ersätta plattan med dessa bitar istället? Nackdelen är att det troligen inte kommer så jätte fint ut och att de blir onödigt höga.
En annan tanke är att byta ut konsolen helt mot typ Elfa men även det blir nog inte jätte fint.
Har ni något förslag?
Kan tillägga att högtalaren har måtten 500 × 185 × 200 mm(BxHxD) och väger 10 kg plus en katt på 6 kg.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
varför gör du inte en konstruktion som du har bakom högtalaren och inte syns? 2mm plåt vikt 90 grader och snäppet längre än högtalaren, sen klipper du remsor du svetsar fast i vinkel på kortsidorna som bär upp hyllplanet.
Då har du en hylla som blir snudd på osynlig när högtalaren ligger där och du får utmärkta fästmöjligheter bakom högtalaren.
Då har du en hylla som blir snudd på osynlig när högtalaren ligger där och du får utmärkta fästmöjligheter bakom högtalaren.
Provade fästa sådana som dessa direkt i befintliga konsoler :Stefan1972 skrev:varför gör du inte en konstruktion som du har bakom högtalaren och inte syns? 2mm plåt vikt 90 grader och snäppet längre än högtalaren, sen klipper du remsor du svetsar fast i vinkel på kortsidorna som bär upp hyllplanet.
Då har du en hylla som blir snudd på osynlig när högtalaren ligger där och du får utmärkta fästmöjligheter bakom högtalaren.

De är 2 mm tjocka men det sviktade ganska mycket.
Vad jag förstår på dig så föreslår du att jag ska svetsa förstärkningar, tyvärr har jag ingen svets och är inte så hemma i att jobba med metall merän borra och såga i det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Sätt förstärkningar i trät, tex genom att borra från baksidan nästan hela vägen fram, och sedan slår du i gängstång eller nått.
Du sätter med fördel dessa precis där konsolen sitter.
Du sätter med fördel dessa precis där konsolen sitter.
Aha, de hade kanske kunnat fungera, frågan är ju om jag lyckats borra rakt så långt13th Marine skrev:
Kan man platta till det hyllplan jag redan har eller måste jag göra ett nytt?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Två bockade plattjärn i lagom tjocklek lär ju lösa det där galant och samtidigt bli snyggare än nuvarande lösning.
Jag tänker att det kanske är lättare att bocka plattjärn om man nu inte har tillgång till någon lämplig utrustning för att bocka plåt. Sen om du går upp i tjocklek så behöver du nog inte några stag. Nackdelen är ju att bockradien ökar med tjockleken, dvs centern kommer längre ut från väggen ju tjockare plåt du väljer.
Får man fråga varför du har centern över tvn? De flesta brukar ju hade den nedanför.
Jag tänker att det kanske är lättare att bocka plattjärn om man nu inte har tillgång till någon lämplig utrustning för att bocka plåt. Sen om du går upp i tjocklek så behöver du nog inte några stag. Nackdelen är ju att bockradien ökar med tjockleken, dvs centern kommer längre ut från väggen ju tjockare plåt du väljer.
Får man fråga varför du har centern över tvn? De flesta brukar ju hade den nedanför.
Konsoler av denna typ kanske?http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80167473/
Jo, det finns många konsoler att välja på, vi vill dock ha centern ganska nära TVn vilket gör att en del konsoler som har stödpinnar försvinner.Repeter skrev:
Man jag håller med om att det finne en hel del alternativ men det faller oftast på design för vår del.
Tror ändå jag kör med Elfa, det blir troligen lite mer diskret än det vi har idag iallafall.
Annars tänkte jag att härdat glas borde funka men problemet är att bara klasen lär väga något kg. Och massiv plåtbit på 1 cm tjocklek lär också väga på tok för mycket.
Stavar i trä hade varit en snygg och diskret lösning men av någon anledning tar det emot att göra detta, troligen för att jag får skaffa ny platta, behandla den och lyckas borra ganska långt ner och rakt för hand(har ingen pelarborr).
Vanliga plattjärn på 2mm funkar inte så då får man upp ganska mycket i tjocklek, ingen aning var man köper det. Troligen skulle 5-6 mm kunna funka men det lär ju inte vara enkelt att bocka det förhandrichardtenggren skrev:Två bockade plattjärn i lagom tjocklek lär ju lösa det där galant och samtidigt bli snyggare än nuvarande lösning.
Jag tänker att det kanske är lättare att bocka plattjärn om man nu inte har tillgång till någon lämplig utrustning för att bocka plåt. Sen om du går upp i tjocklek så behöver du nog inte några stag. Nackdelen är ju att bockradien ökar med tjockleken, dvs centern kommer längre ut från väggen ju tjockare plåt du väljer.
Får man fråga varför du har centern över tvn? De flesta brukar ju hade den nedanför.
Angående positionen så finns det många åsikter och ingen är egentligen fel. I vårt fall har vi valt ovanför av följande anledningar :
1. Vi har en 65" TV som på grund av sin storlek hamnar ganska långt ner. Man räknar att ögonen ska vara ca 1/3 ner på TVn när man sitter i soffan så då hamnar TVn ca 40 cm från golvet. I detta fallet har vi en mediabänk där med förstärkare, konsoler och en massa annat vilket innebär att centern inte får plats under TVn.
2. Vi har kört tester med att ha centern under TVn men tycker att ljudbilden blir inte helt rätt när de pratar efter som ansiktena oftare är i övre delen av TV snarare än lägre delen.